Hipit valtasivat Suomen. Vegaanituotteita diesel rekalla Suomeen
Olen täällä Värnamossa, Ruotsissa – hotelli Rästan parkissa. Pakollinen 45 tunnin tauko pitää, pitää kun se on lakiin kirjattu. Tässä taukoa pidellessä mietin vaan sitä, että jos diesel kielletään miten toimitan tuossa takana olevassa perävaunussa olevan Kauramaito ja kaurakermalastin Suomeen kun siitä nuo Vegaanit Vihreät ja Vasemmiston porukka niin pitävät. Rinnekin varmaan suosii Kauramaitoa ja kaurakermaa.
Kuljetuslämpötila on +4 c. Kylmäkonekin toimii fossiilisella polttoaineella. Miten turvataan katkeamaton kylmäkuljetus jos fossiiliset polttoaineet kielletään. Tuossa tuo kylmäkone thermo King huutaa ja dieseliä palaa.
Suomeen tulee elintarvikkeita joka päivä ulkomailta
Seuraavaksi kun valitsette myymälän hyllystä vaikkapa tuon kauramaidon – muistakaa, että se on tuotu teille fossiilista polttoainetta käyttävällä rekalla, jonka perävaunussa on dieseliä käyttävä kylmäkone.
Kollegalla pakastevihanneksia kyydissä
Miten kollega tuossa vieressä tuo pakastevihanneskuorman Suomeen, jos diesel kielletään. Vedämmekö tuhat kilometriä sähköjohtoa perässämme. Kun ostatte sen hernemaissipaprikapussin pakastealtaasta- muistakaa, että sen on ajanut rekkamies Belgiasta asti dieselkäyttöisellä ajoneuvolla. Elintarvikkeita tulee Suomeen joka puolelta Eurooppaa. Suomi nyt ei varmastikaan ala viljelemään banaania tai appelsiineja itse, kookoksista puhumattakaan.
Alkakaa nyt tuottaa enemmän sitä biodieseliä ja asettakaa sille verohuojennus esimerkiksi siten, että se on samanhintaista kuin polttoöljy. Näin ohjataan autoilijoita biodieselin käyttöön haitallisemman dieselin sijasta, vai kielletäänkö sekin.
Suomi elää tuonnista ja viennistä
On vaikeaa kuvitella Suomea fossiilittomana maana. Suomi on saarivaltio ja kaukana pohjoisessa. Jo pelkästään talvi ja pakkaset tekevät Vihreiden, demareiden ja Vasemmiston unelmista mahdottomia.
Laivat kulkevat polttoaineella.
Suomen viennin kannalta laivaliikenne on ehdoton.
Miten tuo Viking, Silja line tai muut laivat muuttaa moottorinsa sähkökäyttöiseksi ja asentaa sinne niin paljon akkuja, että riittää. Miten hoidetaan tärkeä vientiteollisuutemme, jotka ovat riippuvaisia laivoista, rekkaliikenteestä ja muista tärkeistä toiminnoista joita ilman ei Suomessa ole työpaikkoja.
Miten traktorit kylvävät pelloilla kansalle vihanneksia. Miten kaivurit kaivavat taloille pohjia. Miten kaupungit hoitavat alueita kesällä ja miten talvella hoidetaan pihojen ja teiden auraaminen.
Miten ylipäätänsä on mahdollista, että joku voi päästä kansanedustajaksi ja jopa Ministeriksi ehdottamalla näin vähäjärkisiä asioita, joita käytännössä on mahdotonta toteuttaa.
En voi ymmärtää miksi kansa äänesti ituhippejä eduskuntaan. Valittu hallitus tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa. Onneksi palaan entiseen ammattiini kiinteistöjen myynnin pariin. Ei tarvitse miettiä lähteekö Työpaikka alta.
Ajattelin säästää vanhan bensiinikäyttöisen Volvo V70:ni ihan vaan kiusalla. Bensaa pitää varata myös säästöön. Tosiasia on kuitenkin se, että tämä Ilmastonmuutoshömpötys tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa. Ilmastonmuutoksesta on puhuttu julkisesti jo 1600 luvulta lukien.
Tämä vaalihävijöiden muodostama sateenkaarihallitus ei tule toimimaan loppuun asti. Hallitus tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, kunhan ovat ensin imuroineet duunarin selkänahasta viimeisetkin mehut omiin unelma agendoihinsa.
Persut tulevat hallitsemaan maata toivottavasti mahdollisimman pian.
Olisihan se kivaa jos maailma olisi saasteeton. Ihmisten kuluttaminen ja nykyajan tarpeet ovat vaan niin välttämättömiä tässä oravanpyörässä. Tosiaan on se, että kehitysmaissa on saasteet suuri ongelma.
Huomenna ajattelin syödä laivalla Naudan lihaa, jota tuo Rinne niin vihaa. . Koittakaa selviytyä tässä kauheassa ilmaston pilaamassa maailmassa.
Öö..mä oon hippi mutta syön ihan liharuokia?
Ilmoita asiaton viesti
Taru, aito hippi ei syö kuin rehuja. Olet 50% hippi
Ilmoita asiaton viesti
Hippiliikehän ei liity sinänsä lainkaan ruokavalioon.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hippiliike
—
Kasvissyönti on hyvä ja ekologinen idea. Suomessakin paljon peltoja viljelemättä, kun niistä saa EU tukea että ei viljele. Tämän avulla voidaan sitten tuoda yhä enemmän ulkomaista halpa-ruokaa joka on ala-arvoista.
Vegaanius taas on uskonto. Se on lyhyesti selitettynä uskonto siitä, että eläimilläkin pitäisi olla ihmisoikeudet.
Vegaani ei saa esim. käyttää hunajaa, koska mehiläiselläkin pitäisi olla ihmisarvo.
Olin joskus aikoinaan vegaani uskovainen pari vuotta, kun etsin moraalia elämääni. Onneksi sitten myöhemmin löysin kuitenkin Kristuksen, sillä on täysin absurdi maailmankuva etteikö ihminen voisi käyttää luontoa hyväkseen.
Luonto on ihmistä varten luotu käytettäväksi. Pitäisi vaan pyrkiä käyttämään sitä tietenkin oikeudenmukaisesti ja ennenkaikkea niin, että tästä planeetasta jäisi jotain elettävää myös tuleville sukupolville.
On epävarmaa, voiko ihminen enää asua täällä sanotaanko vaikka 100 vuoden kuluttua.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinnostaisi tietää, ehkä, miten vegaanit suhtautuvat muihin eliöihin, jotka eivät ole eläimiä. Syövätkö he sieniä, vaikka nämä eivät ole kasveja? Onnistuvatko he jotenkin välttämään bakteerit juomissaan?
Kukaanhan ei voi syödä muuta kuin sukulaisiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä perusteellahan suurin osa suomalaisista on puolihippejä.
Ilmoita asiaton viesti
Odotellessa voit iloita siitä että ituhipit maksavat kauramaidon kuljetuksesta tuotteen hinnassa. Viking Grace muuten kulkee jo nesteytetyllä maakaasulla.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Ralf valistuksesta. Oliko jossain tutkimus, että rahtilaivat tuputtaa pakokaasua noin 15 000 henkilöauton verran taivaalle. Viking Crace näyttää hienoa esimerkkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Oikaistaan tuohon nyt taas se, että rahtilaivat eivät tupruta ilmaan hiilidioksidia 15 000 henkilöauton verran. Tuo luku (suuntaa-antava vaan ei tarkka) viittaa rikkidioksidiin, jota sitä huonolaatuisinta ja rikkipitoisinta bunkkeriöljyä polttavat rahtilaivat tupruttavat taivaalle. Rikkidioksidi taas ei ole kasvihuonekaasu vaan sen vaikutus ilmastonmuutokseen on täsmälleen päinvastainen. Happamoittavana ja terveydelle haitallisena sitä rikkidiokdsidiakaan ei tietenkään pidä ilmoille ylenmäärin tuprutella.
Ilmoita asiaton viesti
Siis fossiilisella polttoaineella.
Ilmoita asiaton viesti
Viking grace kulkee myös osittain tuulivoimalla:
https://www.vikingline.fi/valitse-matka/laivat/ms-…
Ilmoita asiaton viesti
Suomi toimii … osittain … tuulivoimalla, heh.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjest…
Ilmoita asiaton viesti
Kulki tai ei niin ei siitä ollut muuta kuin mielikuvahyötyä.
https://www.ts.fi/uutiset/talous/4579234/Roottorip…
Ilmoita asiaton viesti
Sinänsä pyrkimystä laajempaan analyysiin. Mutta : perussuomalaiset hallitsemaan maata ? Heillä on kovasti rotua syrjiviä mielipiteitä. Rikollistaustaisia edustajia on paljon. Ja mihin virkaan laittaisit kopiogradu-kansanedustajan, valemaisterin, joka on valittu puolueen varapuheenjohtajaksi ?
Ilmoita asiaton viesti
Ottamatta kantaa maisteri kysymykseen, Huhtasaari olisi mainio sisäministeri.
Kyllä niitä hairahtuneita kaidoilta poluilta löytyy jokaisesta puolueesta.
Jos rikos on lusittu, niin henkilö ei ole enää rikollinen koska hän on tuomionsa sovittanut. Kansanedustaja olo tai pyrkiminen osoittaa, että oppi on mennyt perille.
Toki on kyseenalaista myöntää esim rahaministeriys petoksesta tuomitulle
Ilmoita asiaton viesti
Unohdit mainita rikoksista tuomitut Antti Rinteen ja Timo Harakan, jotka ovat myös rehellisiksi tunnettuja. Ei sen puoleen, mielestäni Huhtasaarenkaan paikka ei ole Suomen kansaa edustamassa. Voitaisiin vaihtaa ihan hyvin päittäin vaikka Sari Essayahaan esimerkiksi! Ei vaan taitaisi sopia!
Ilmoita asiaton viesti
Niimpä niin , entäs jos tehtäisiin kauramaitoa enempi täällä Suomessa, tuotaisiin niitä tuotteita joita ei täällä ole tai ei voi tehdä.
Ei taida sopia nykyiseen bisnes ajatteluun vai onko meillä niin ”pönttöeemelit” päättäjänä ?
Kauan meni muuten että löysin kaupan hyllyltä kotimaista juustoa, tarkempi tarkastelu osoitti että melkein kaikki oli tehty Virossa, Tanskassa tai Saksassa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla ajattelutavalla kukaan ei kävisi kauppaa ollenkaan. Vein kuitenkin mennessä kuorman Valion maitojauhetta. Globaalissa kaupankäynnissä tarvitaan kuljetuskalustoa. Jos noin ajattelee, niin maitojauheen ostajakin voisi ehkä valmistaa jauhetta enemmän kotimaassaan.
Kauppa se on joka kannattaa ja erilaiset brändit laajentaa tarjontaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sitähän minä sanoin..
Ilmoita asiaton viesti
Pieni ihminen tietysti hämmentyy viherhippiäisten edesssä koska omaa vanhakantaiset aivot ja ajattelun joka pohjaa järkeen. Äärilaitavihervasen
toimii tunteella joka halajaa koko maailmaa, mutta joka sulkee silmänsä omilta toimiltaan. Oikeaita hippiäisiä tuskin on kuin kourallinen. Ne olisivat Linkolan lintuja mutta ei kuten sisäministerimme näyttää sitä voi toki ottaa selfietä joka puolella palloa lomillaan, naida itse Saatana*, tehdä ja toimia kaikkia omia juttujaan vastaan ilman että tuntuu missään …
*https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6d6c0cf3-0b02-4255-94b5-c2343c17d0b2
Vihreiden tulevan puheenjohtajan Maria Ohisalon puoliso on töissä öljy-yhtiössä, joka toimittaa polttoaineita St1:lle, ABC:lle ja Shellille
edit:
”IL-selvitys: Uusi eduskunta pani heti haisemaan 46 000 eurolla – lyhyin taksimatka 200 metriä: ”Olen tullut Helsinkiin tekemään töitä enkä kävelemään”
– Eduskunta lopetti vaalien jälkeen kimppakuljetusten järjestämisen lentokentälle ja sieltä eduskuntaan. Tämä on johtanut siihen, että jokainen ottaa oman taksin kentälle, mikä ei ole kansantalouden kannalta järkevää ja tältä osin toivon paluuta takaisin yhteiskuljetuksiin eduskunnan organisoimina, Ojala-Niemelä sanoo.”
Kansantalous ??!?!?!?! Ilmasto, perkele
Ilmoita asiaton viesti
Tällainen realistinen blogikirjoitus saa punavihreät ituhipit näyttämään todellisuudesta täysin tietämättömiltä ääliöiltä.
Epäilenkin, että ituhipit itse asiassa tietävät mutta eivät itsensä yli-ihmisiksi tuntevina näistä tosiasioista välitä.
Ilmoita asiaton viesti
Paljonko rekkaan mahtuu kyytiin kauramaitoa? En tiedä mutta arvataan että 30 tonnia.
Paljonko rekka kuluttaa dieseliä? En tiedä sitäkään, arvaan että tuhat litraa.
Tästä saadaan kauramaidon kuljetuksen hiilijäljeksi 83 g/maitolitra. Sen voi suhteuttaa kevytmaidon hiilijälkeen 1,4 kg/maitolitra.
Ituhipit saattavat hyvinkin olla oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
Vastasit kysymykseen jota ei ollut kysytty. Kysymys oli se, että kuinka voidaan tuoda (realistisissa puitteissa) vihreille kuluttajille vihreitä tuotteita maailmalta (riittävällä volyymilla) jos polttomoottorit kielletään?
Ilmoita asiaton viesti
Käsittääkseni he, jotka ovat puhuneet polttomoottorikielloista, ovat tarkoittaneet henkilöautoja.
Ylipäänsä kuljetuksen osuus ravinnon hiilijalanjäljestä on varsin vähäinen, joten lähellä tuotettu ravinto ei automaattisesti ole ympäristölle paras vaihtoehto.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en ole vielä kuullut missään polttomoottorikielloista.
Lähinnä fossiilisia polttoaineita ollaan ajamassa alas mutta sehän ei estä polttomoottoria.
Voi se polttoaine sitten olla vaikka puuhiiltä tai puukaasua, tai vaikka metanolia.
Ja kylmänä pitäminen ei tosiaankaan vaadi mitään dieseliä mihinkään. Jäätä on kuljetettu tuulivoimalla ja hevosillakin pitkiä matkoja ilman mitään kylmäkonetta. Nykypäivän teknologialla kylmänä pitäminen ilman dieseliä on aika triviaalia.
Ilmoita asiaton viesti
Joo… ei ole voimassa. Ei siitä puhuttukaan vaan näistä päämääristä joita eräästä suunnasta esitellään. Esimerkiksi SDP:n ohjelmassa esitettiin kaikkien polttomoottorien kieltoa, mukaan lukien kaasuautot henkilöliikenteessä.
Jääpusseilla jäähdytys rekkoihin. Saanko jo nauraa?
Ilmoita asiaton viesti
Niin et sitten vissiin ole tietoinen siitä, että ennen kylmäkoneiden keksimistä jään kuljettaminen oli ihan tuottavaa liiketoimintaa? Katsos kun veden lämpökapasiteetti on niin huikea että temppu onnistuu. Jäätä roudattiin hevospeleillä kuin myös tuulella.
Ja edelleenkin mikään ei estä laittamasta aurinkovoimalla toimivaa kylmäkonetta sinne. Kyllä sinne katolle ja kylkiin sopii aika hemmetin monta neliömetriä paneelia. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka olisi pilvistä tai vaikka yö, koska suurin tarve viilennykselle on auringonpaahteessa.
Aurinkovoimalla ja X määrä jäätä lisäksi, pitää rekan triviaalisti kylmänä.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä jäätä käytettiin purukasoissa kiinteissä toimipisteissä. Jäähdytyksen toteuttaminen liikkuvaan rekkaan mahdollisuudella säädellä lämpötilaa on jotain aivan muuta. Ei riitä ne pussit nurkassa. Lisäksi täytyy rakentaa toinen logistiikka jäälle tavaran lisäksi.
Ja mitä lämpökapasiteettiin tulee, niin tehokkaasti sitä jäähdytystä saadaan vain nollasta ylösäpäin. Pakastamiseen tarvitaankin huikeasti enemmän jäätä. Ja kun ulkolämpötilan ja jäähdytettävän kappaleen lämpötilaero kasvaa, asteen nosto vaatii paljon enemmän kuin pienillä eroilla.
Eli ilman konkreettisia teknisiä ratkaisuja ollaan vielä kaukana toteutuskelpoisesta ajatuksesta.
Ilmoita asiaton viesti
”Sitä jäätä käytettiin purukasoissa kiinteissä toimipisteissä.”
Kyllä, mutta se jää kerättiin sieltä missä sitä löytyi ja roudattiin sinne purukasoihin pitkien matkojen päästä.
”Jäähdytyksen toteuttaminen liikkuvaan rekkaan mahdollisuudella säädellä lämpötilaa on jotain aivan muuta. Ei riitä ne pussit nurkassa. Lisäksi täytyy rakentaa toinen logistiikka jäälle tavaran lisäksi.
Ja mitä lämpökapasiteettiin tulee, niin tehokkaasti sitä jäähdytystä saadaan vain nollasta ylösäpäin. Pakastamiseen tarvitaankin huikeasti enemmän jäätä. Ja kun ulkolämpötilan ja jäähdytettävän kappaleen lämpötilaero kasvaa, asteen nosto vaatii paljon enemmän kuin pienillä eroilla.
Eli ilman konkreettisia teknisiä ratkaisuja ollaan vielä kaukana toteutuskelpoisesta ajatuksesta.”
Niin mikään ei edelleenkään estä käyttämästä kylmäkonetta mutta siihen ei tarvitse dieseliä. Se riittää kun tila on kylmä, siellä on jäätä ja se auringonvoimalla toimiva kylmäkone pitämässä viileänä.
Sen tilan pitäminen viileänä vaatii melkoisen paljon vähemmän energiaa kuin jäähdyttäminen. Kokeile vaikka termospullolla laittaa sinne jäätä sisään niin kyllä se pitkään viileänä kestää.
Jäähdyttäminen voidaan tehdä ennen lähtöä vaikka pitämällä kiinni töpselissä tai vaikka niinkin karkealla tavalla kuin laittamalla tuoreita jääharkkoja sekaan kun lastaa. Sitä jäätä kun ei tarvitse tuottaa tienpäällä.
Ilmoita asiaton viesti
Et nyt oikein taida ymmärtää kylmäkuljetuksista mitään. Kulhetuslämpötilat eri tuotteille vaihtelee +25 – -25 Celsiusta. Osa kuljetettavista elintarvikkeista tarvitsee tuuletusta tai jatkuvaa puhallusta. Joitakin tuotteita pitää jäähdyttää asteittain matkan aikana vaikkapa Espanjasta Suomeen. Heitteletkö aina sitä mukaa jääpusseja sisään ja ulos ja säädät näin lämpötiloja. Kannattaa ottaa ensin selvää ennenkuin esittää utopioita.
Ilmoita asiaton viesti
”Joitakin tuotteita pitää jäähdyttää asteittain matkan aikana vaikkapa Espanjasta Suomeen. Heitteletkö aina sitä mukaa jääpusseja sisään ja ulos ja säädät näin lämpötiloja. Kannattaa ottaa ensin selvää ennenkuin esittää utopioita.”
En ole missään puhunut mistään ”jääpusseista” vaan ennemminkin muutama kuutiometri jäätä harkkoina mutta niillä lähinnä pitää kylmän tilan, kylmällä lastilla viileänä, ei niinkään jäähdytä niitä.
Jos halutaan viilentää matkan aikana niin tarvitaan kylmäkone mutta sen käyttämisessä sähköllä ei ole mitään utopiaa. Kuorma-autossa on valtavasti pinta-alaa paneeleille, että tämä ei ole mitenkään dieselistä riippuvainen.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinkahan sateella yölinjasta puhumattakaan riittää sähköä pakasteiden jäässä pitämiseen, kun paneeli tuottaa noin 0% nimellistehostaan?
Ilmoita asiaton viesti
”Kuinkahan sateella yölinjasta puhumattakaan riittää sähköä pakasteiden jäässä pitämiseen, kun paneeli tuottaa noin 0% nimellistehostaan?”
Riippuu siitä miten paljon lämpöä säteilee, johtuu tai siirtyy konvektiolla ja miten paljon energiaa saadaan päivän aikana suhteessa kulutukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Miten sinä tämän jääharkkoteorian toteutat. Puoliperävaunuun mahtuu 33 euro lavaa tai 26 fin lavaa tavaraa. Sinne jää n 20-30cm perään tyhjää tilaa. Pitäisikö se tila täyttää jääharkoilla? Entäs jos kuljetettava tavara vaatii +8 asteen kuljetuslämpötilan,niin käyttäistkö sinä silloin +8 asteisia jääharkkoja? Minne se kosteus menee? Ja aurinko paneelit lyttään siltä osin että nyt jo termo laitteiden etäseurantaa varten on muutama pieni paneeli katolla. Sivukylkiin niitä ei kukaan tule asentamaan,jos perävaunu kulkee ns irtoperänä laivoissa. Niihin tulee joka kuukausi jotain vaurioita,ja ne paneelit olis aina rikki.
Ilmoita asiaton viesti
M.K:”Jäätä roudattiin hevospeleillä kuin myös tuulella.”
Monelta se pakastepussi on perillä, jos se tänä iltana lähtee Belgiasta ja vetovastuussa kaksi hevosta? Ja montako jääpalaa tarvitaan, että riittää koko matkalle ennen kuin sulavat?
Ilmoita asiaton viesti
”Monelta se pakastepussi on perillä, jos se tänä iltana lähtee Belgiasta ja vetovastuussa kaksi hevosta?”
Miksi pitäisi käyttää hevosia? Ennen vanhaan menivät pidempiä matkoja laivalla.
Jäätä kuljetettiin valtamerienkin ylitse, esimerkiksi Yhdysvaltojen Pohjois-itärannikolta afrikan kautta Australiaan. Ja rahtina nimenomaan oli jäätä.
Kyllähän sitä pidemmillä matkoilla toki suli.
Pointti siis on se, että jäässä on valtava lämpökapasiteetti että nykypäivän avaruusmateriaaleilla ja kylmäkoneilla se kylmänä pitäminen ei ole mikään ongelma. Siihen ei tarvitse dieseliä.
Ilmoita asiaton viesti
Matti Karnaattu
Sinä et kyllä miettinyt tätä asiaa aivan loppuun. Esimerkiksi laivakuljetuksissa reefer konttien (lämpösäädelty yksikkö) lukumäärä on varustamoliikealaalla 3 miljoona TEU kappaletta. Maantieliikenteessä ja jakeluliikenteessä kylmäkuljetusyksiköitä on 15-20 miljoonaa !
Sitten sitä jäätä syntyy arktisilla alueilla ympärivuotisesti. Sen hyväksikäyttöstä kylmäkuljetuksiin ei tarvitse kai edes keskustella. Jäätä voi synnyttää tietysti käyttämällä sähköenergiaa, mutta sekin voidaan kai unohtaa. Niitä kylmäyksiköitä on tarkoitettu tarkasti lämpösäädeltyjen tuotteiden kuljetuksiin, ei jäiden eikä kylmän veden !
Kylmäyksiköt kuljetetaan laivoissa liitettynä laivan sähköverkkoon ja sähkö syntyy laivan dieselkäyttöisten apukoneiden voimalla. Satamissa yksiköt säilytetään kuljetuksen solmukohdissa sataman virtalähteissä. Maantiekuljetusten oslata kuljetuksen aikana virta saadaan auton moottorista. Yksikön lämpötilaa säätele ternostaatti.
On se ihme, että ihmiset eivät hoida pakastimiaan ja jääkaappejaan järvistä talvella hankkimillaan jäälohkareilla.
Minä olen sen ajan elänyt kun näin tehtiin !
Ilmoita asiaton viesti
”Esimerkiksi laivakuljetuksissa reefer konttien (lämpösäädelty yksikkö) lukumäärä on varustamoliikealaalla 3 miljoona TEU kappaletta. ”
Oli puhe diesel autosta.
”Sitten sitä jäätä syntyy arktisilla alueilla ympärivuotisesti. Sen hyväksikäyttöstä kylmäkuljetuksiin ei tarvitse kai edes keskustella.”
Ei niin.
”Jäätä voi synnyttää tietysti käyttämällä sähköenergiaa, mutta sekin voidaan kai unohtaa.”
Miksi ihmeessä. Sähköä voidaan tuottaa ilman fossiilisia.
Homman juju se, että kun on tila jäähdytetty niin sen pitäminen viileänä, varsinkin jos siellä on jäätä, onnistuu kyllä ihan hyvin vaikka olisi tienpäällä.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on kyydissä 17500 kiloa. En jaksa nyt muuttaa niitä litroiksi. Ainahan ei välttämättä täysiä kuorma kuljeteta
Ilmoita asiaton viesti
Ilmastovaalit oli tekopyhyyden huipentuma, saatiin ääniä iskemällä ihmisten huonoon omaantuntoon, eduskunta olisi voinut heti laittaa esimerkkinä oman hiilijalanjäljen kuntoon. Tämä oli helppo arvata miten vaalien jälkeen käy, keksitään ilmastolakeja jotka kurjistavat kivasti kansaa, mutta ei vaikuta päättäjien elämään.
Niin kuin blogisti osoitti, kaksinaismoralismi kukoistaa ilmastoasioiden ympärillä, nämä samat henkilöt raahaavat eväänsä muovilaatikossa töihin, pukeutuvat vaatteihin jotka on tuotu toiseltapuolen maailmaa, saastuttavat aivan samanlailla kuin muutkin, mutta pääkopan sisällä elävät omassa kuplassaan jossa ovat muita parempia.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka hitaasti ajat? Varmaan olet kuitenkin perillä ennen vuotta 2035.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin polttoainekäyttöisistä ajoneuvoista voidaan luopua, mutta ajoneuvojen määrää ja kuljetuskykyä lisäämällä – niin kuin uudesta HCT-kuljetuskalustosta tiedät, voidaan kuljetusten tehostamisella ja kohdentamisella sekä henkilöautoliikenteen osalta rajoittamalla, kuin myös sitä myöten polttoainetarpeen että tankkereiden liikennöintiä supistamalla päätyä lähtökohtaisesti merkittäviin päästöleikkauksiin lentoliikenteen rajoittamista unohtamatta.
Eletään annetun tiedon varassa ja tämän tiedon mukaan päästövähennyksiä on toteutettava, mikäli luonnon tasapainoa halutaan ylläpitää. Tieteellinnen näyttö, joka ei juurikaan muutu mielipiteillä. Tiedosta voidaan tietenkin aina kiistellä, mutta minä kyllä ottaisin jokseenkin ” onkeeni ”edes tulevista haasteista, vihervassari tai ei.
Ilmoita asiaton viesti
Uusimmat rekat päästävät ilmaan hyvin vähän päästöjä nykyään. Asiaa auttaa myös AD Blue.
Ilmoita asiaton viesti
Milläs tuulivoimalla lenkkimakkaraa ja punaista maitoa sitten kuljetellaan paikasta toiseen?
Ilmoita asiaton viesti
Kun Britannia on lopullisesti eronnut EU:sta, voitaisiin EU:n maatalouspolitiikkaa muuttaa siten, että tavoitteena olisi jokaisen jäsenvaltion elintarvikeomavaraisuus peruselintarvikkeiden osalta. Näin turhia elintarvikkeiden kuljetuksia voitaisiin rajoittaa pitkässä juoksussa.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitys on kyllä päinvastainen.Unkarin puolelle Itävallan ja Slovakian rajan tuntumaan on nousemassa mielettömän kokoinen vihannesjätti ynnä paljon muuta.
https://www.gabot.de/ansicht/fakt-ag-entwickelt-eu…
Ilmoita asiaton viesti
Minkä ihmeen takia puhutaan koko päästöistä niitä pitää olla paljon ja tekemällä tehdään lisää, esimerkiksi kotimaiset katukivet pitää käyttää Kiinassa pilkottavana että saadaan rahtia ja päästöjä.
Lentoliput ilmaiseksi että saadaan lentovuoroja lisää j.n.e.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvää settiä
Ilmoita asiaton viesti
Jaoin Facebookissa saatteella: ”Tämän vuoksi Trump voittaa ja hipitkin kammetaan vallasta Suomessa”.
Ilmoita asiaton viesti
”Miten turvataan katkeamaton kylmäkuljetus jos fossiiliset polttoaineet kielletään.”
Helposti. Veden lämpökapasiteetti on niin valtava, että kun rakentaa siitä kylmäkuljetustilasta ns. ison termospullon ja laittaa sinne jäätä, se pysyy ihan hyvin kylmänä.
Sen lisäksi mikään ei estä laittamasta siihen aurinkoisille päiville kylmäkonetta, että vähän aurinkopaneelia kattoon ja seinään ja pyörittää sähköllä kylmäkonetta silloin kun aurinko paahtaa, että saa myös pidettyä kylmänä.
Se miten paljon tarvitaan jäätä ja kuinka suuri tila, minkälainen kylmäkone ja kuinka pitkään matka kestää, on aika yksinkertaista fysiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
https://docplayer.fi/346981-Lampotilahallittavien-…
Termospulloidea on utopiaa
Ilmoita asiaton viesti
”Termospulloidea on utopiaa”
Tuon linkin perusteella siellä on sitä termospulloideaa jonkinverran käytössä, kuten arvelinkin. Se ei siis ole utopiaa vaan todellisuutta.
Sen sijaan en huomioinut ilmankosteusasiaa yhtään. Tuolla on aika paljon merkitystä.
Tekstistä lainattua:
”Kuormatilan kylmä- ja lämmityslaitteisiin asetettavat lämpötilat määräytyvät kuormassa olevien tuotteiden vaatimusten ja lähettäjän antamien ohjeiden mukaan. Kuormatilassa ei ole mahdollista luotettavasti alentaa tai nostaa tuotteiden lämpötilaa. Tavoitteena on säädetyn lämpötilan ylläpitäminen.”
Tuo on vähän ristiriidassa sen kanssa, että matkan aikana viilennetään.
Mutta, noiden speksien mukaan, tuossa ei kuitenkaan edelleenkään ole mitään erityisen diesel riippuvaista siinä viilennyksessä. Sen sijaan kylmäkoneriippuvuus matkan aikana hyvin helposti on.
Mahdollisuuksia parantaa asioita varmaan löytyy edelleen. Mitä enemmän masssaa, sitä enemmän keinoja ohjata lämpöä. Se massan lisäys sitten vaan helposti häviö kun käytetään energiaa liikkeeseen ja etenkin silloin kun liikkuu kumipyörillä.
Ilmoita asiaton viesti
Vegaanit ja kasvissyöjät eli ituhipit ovat pahimpia ilmastonpilaajia mitä maa päällään kantaa.
Kasvisruuan tuottaminen kuluttaa 3x enemmän energiaa ja 10% enemmän vettä kuin vaikkapa sianlihan tuottaminen. Ja koska ituhipit ei tätä ymmärrä niin taitaa olla totta se että ituhippeily ei tee hyvää aivoille.
Ilmoita asiaton viesti
Onko lähteenä se kuuluisa hevosmiesten tietotoimisto?
Ilmoita asiaton viesti
Tavallaan hevosmiesten tietotoimisto toikin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001056990.html
Ilmoita asiaton viesti
Tutkimuksessa oli vastakkain amerikkalainen perusmättö ja terveelliset vihannekset. En syö niitä jälkimmäisiä tarkoituksena pelastaa maapallo.
Ilmoita asiaton viesti
”Tutkijat havaitsivat, että KAIKKI kasvit ole ympäristöystävällisempiä kuin lihatuotteet.”
Tietenkin näin on. Suurin osa kuitenkin on.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Matti sitten lukenut tuota jutun yhteyteen linkattua toista juttua? Oli niin kiire vahvistamaan omia ennakkokäsityksiään. Minusta se on kyllä ihan maalaisjärjellä ajateltuna ihan loogista että lihan tuotanto kuluttaa enemmän kuin kasvisten. Ehkei sitä maalaisjärkeä ole kaikille siunattu.
Tutkija toppuuttelee: kasvissyönti ei ole pahasta ympäristölle
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001057010.html
Tuon tutkimuksen listauksen kun katsoi läpi niin paras kalori/hiilijalanjälkisuhde oli kasvisöljyillä. Niillä siis vain täyttämään masunsa. En ymmärrä ihmisiä jotka noita uskovat. Tosin itse yritänkin pitää iltapäivälehtien lukemisen minimissään.
Itsehän juon tuota kauramaitoa, mutta en vegaaniuden vaan maun takia. Suomalaisiakin kauramaitoja löytyy jo ihan kivasti, mutta ei vedä vielä vertoja maussa Oatlylle.
Ilmoita asiaton viesti
Sika syö samaa ruokaa kuin ihminen. Eli ruuan syöttö ensin sialle ja sitten sian syönti ei voi säästää energiaa ja vettä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuota noin niin, riippuu ”ituhipistä” ja niistä iduista. Vain oman terveyden ja hyvinvoinnin tai trendikkyyden vuoksi maahantuotua kasvisruokaa nautiskelevia tuskin kiinnostaa mistä ne trendiruoat rahdataan ja millä tavalla.
Kotimaista kasvisruokaa ja mieluummin lähiruokaa suosiessa noita kuljetus- ja päästöongelmia tulee merkittävästi vähemmän. Saastutussyistä kasvisruokaa syövät ituhipit toimivat vastuullisemmin kuin trendi-ituhipit, joihin blogisti selvästi viittaa.
Ja muuten, se dieselautokin toimii biodiiselillä, jonka päästöt ovat merkittävästi alemmat.
Emme me bensa-autoissakaan ole aikoihin käyttäneet 92-oktaanista lyijybensaa. Mikä tässä dieselissä nyt on sellaista, joka pakottaa käyttämään niitä pian poistuvia nesteitä?
Taitaa tässä painaa enemmänkin pelkkä ideologia.
Ilmoita asiaton viesti
En pysty nyt vastaamaan ajaessa kun tupruttelen pakokaasuja Ruotsin ilmakehään
Ilmoita asiaton viesti
”Ilmastonmuutoksesta on puhuttu julkisesti jo 1600 luvulta lukien.”
Silloin ilmastomuutoksesta oli paljon haittaa, koska lämpötila laski. Aikaa kutsutaan ”pikkujääkaudeksi”. Noitia poltettiin kylmien kelien ja huonojen satojen vuoksi. Silloin syytettiin noitia, nykyään hiilidioksidia, olemmeko yhtään viisaampia?
Ilmoita asiaton viesti
Aina kun mainitaan laivan päästöt niin kaikki viheröiset tulee niitä kilpaa puolustelemaan. Maailman suurin rahtilaiva kuluttaa vuorokaudessa 380 tonnia raskastaööliä. Jos se liikkuisi vaikka vain 300 vuorokautta vuodessa niin kulutus olisi 114 000 tonnia. Siitä vaan laskemaan monenko henkilöauton verran pelkästään tämä päästelee sitä hiilidioksiidia vuodessa. Sitten kertoo sen määrän laivojen määrällä. Vieläkö sen suomalaisen henkilöauton päästöt on suurin ongelma?
Ilmoita asiaton viesti
Ei purjelaivassa ole oikein mitään päästöä.
Ilmoita asiaton viesti
Matti Karnaattu
Voisitko lähettää lääkärisi nimen, haluaisin samoja mitä sinulle on määrätty.
Toiseksi haluan kysyä miten kuljetustapahtuma hoituu? kun lämpötila pitää elintarvikkeella olla vakaa. Siihen perustuu koneen käyttö ja ilmankierrätys kuormatilassa.
Jäähän alkaa sulamaan välittömästi ja täten menettää myös hyötysuhdettansa. Kuka osaa laskea riittävän määrän/km/lämpöaste/kuljetettavatuote kg??
Ai niin nut kun kuormatilasta iso osa on täytetty jäällä,paljonko kuljetus yksiköitä pitää lisätä, jotta saadaan ajettua kaikki turha jää valmistuspaikoilta käyttjälle ja edelleen hävitykseen?? Pitää myös muistaa kaikenlisäksi kuljettaa myös se tuote#!!!
Ehkä joskus kannattaisi pitää suukku kiinni jos välineet ei ole kunnossa.
Lääkäriltä ehkä lisää apuja.
Ilmoita asiaton viesti
Just näin Mikko
Ilmoita asiaton viesti
Olisko siis järkevämpää korvata ne laivat henkilöautoilla?
Kuljetettua tonnia kohti ne laivan päästöt ovat mitättömät verrattuna henkilöauton tuottamiin päästöihin kuljetettua tonna kohti. Kaikki asiat saadaan laskettua niin, ettei se ole maailman pahin saastuttaja; tai että se on oikeastaan aika pieni saastuttaja, ja silloin sille ei tarvitsisi tehdä mitään.
Jos ajatellaan vaikka muovisaastetta maailman merissä. Taitaa suurelta osin tulla alle paristakymmenestä joesta, joihin yksittäisten ihmisten jätteet kipataan. Samalla voidaan ajatella, että kenenkään yksittäisen ihmisen ei pidä tehdä ympäristöasioiden tai jätteiden sijoittamisen eteen mitään koska sen yksittäisen ihmisen päästöt ovat mitättömän, ehkä jopa ihan naurettavan pieni osa kokonaisuudesta ja sen osan poistaminen ei näkyisi missään.
Ilmoita asiaton viesti
Jepjep Ropax ”risteilijä” tuottaa co2 päästöjä 504 219 grammaa per kilometri, se muutettuna ”auton” päästöksi on 384 grammaa per kilometri. Se kuluttaa polttoainetta Suomi-Saksa-Suomi matkalla 24 s nopeudella noin 160 000 litraa. Sitten vaan laskemaan vaikkapa risteilypaatit joilla on pelkkiä matkustajia niin ne co2 päästöt on aika käsittämättömän suuret, mutta niinku jo sanoin niin näitä kyllä puolustellaan.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta on kivaa kun ilmasto lämpiää täällä pohjoisessa, mitä vähemmän meillä on pakkasta sitä hiilineutraalimpi me olemme.
Itse olen ollut elintarvike alalla töissä ja suurin osa vihanneksista, hedelmistä ympäri maailmaa tulee lentorahtina.
Suomessakin kasvatetaan kasvihuoneissa ja aika monelta kasvihuoneelta haettiin yrttejä, salaattia, tomaattia ja kurkkua jne. Melkoisia sähkökuluttajia nuo laitokset, kun pelkästään yksi lämpölamppu vie talvella 800 wattia ja niitä roikkuu katoissa satoja.
Ilmoita asiaton viesti