KaijuhaniHaavisto1 Suoraa puhetta kansankielellä

Agressiivinen suoramyynti - Puhelinmyyjät - Ratkaisu

  • Kirjoittajalla on oikeus kuvaan
    Kirjoittajalla on oikeus kuvaan
  • Kirjoittajalla on oikeus kuvaan
    Kirjoittajalla on oikeus kuvaan
  • Kirjoittajalla on oikeus kuvaan
    Kirjoittajalla on oikeus kuvaan

On tämä puhelimenkautta tapahtuva markkinointi ja myynti agressiivista nykyään. Toki sen ymmärtää, leipäähän hekin haluavat syödä. Ylähuulen alle pitäisi saada myös kinkkua voin lisäksi.

Muuttoilmoituksen tekeminen Postiin ja maistraattiin aiheuttaa soittorypäksen. Seuraavana aamuna alkaa puhelimet soimaan. Tarjotaan sähkösopimuksia, kotivakuutuksia, muuttopalveluja ja useilta eri yrityksiltä. Puhelin soi koko päivän tasaiseen tahtiin.

Tämä alkaa jo hieman ärsyttämään. Ensimmäiselle kahdelle soittajalle vastasin ystävällisesti, muille jo hieman kireemmin, mutta en epä-asiallisesti koska työtään he tekevät. Tätä nyt kirjoittaessani taas puhelin pärähti ties kuinka monennen kerran. Tietääkseni on jotain puhelinmarkkinoinnin estoja olemassa, joten niitä pitää tutkia. Sähköpostimarkkinoinnissa on yleensä kirjeen lopussa teksti jossa voi estää uusien roskapostien tulemisen. Näitä RE- sopimuksenne viestejä tulee myös herkästi, ellei roskapostiasetukset ole ajan tasalla. 

Käänteinen myynti

Pointtina tässä on se, että haluan itse päättää kenelle soitan tai minkä yhtiön kanssa teen sopimuksia. Miksi tällaista ei voisi kääntää toisin päin, vaikka käänteisenä palvelun tajontana. Muuttoilmoitusta tehdessä voisi valita linkin kautta päivän tarjoukset, kampanjat jne. ja joista sitten voisi valita suoraan itselleen sopivan ja kannaltaan edullisimman vaihtoehdon. Edellyttää tietysti, että yritykset päivittävät palveluun uudet tai muuttuvat tarjoukset ajantasaisesti. Palvelussa asiakkaan etuna on jättää sellaiset tarjoukset huomioimatta joista on jo olemassa omalta kannalta tai vaikka pitkäaikaisesta asiakassuhteesta soveltuva sopimus. Säästyy kaikkien aikaa ja vaivaa. Aina ei kaikissa tapauksissa hinta ratkaise, vaan palvelujen sujuvuus ja muut edut. Kyllä asiakkailla on tapana ottaa yhteyttä palvelujen tarjoajiin itse. Tarjousviidakossa menee helposti sekaisin kun aina ei kysyntä ja tarjonta pääty omalta kantilta parhaaseen lopputulokseen. Toki tämä ei estä puhelinmyyntiä ja sähköpostimarkkinointia, mutta ajan kanssa ehkäpä monet yritykset siirtyisivät sellaisille nettisivustoille, joista palvelut voi ostaa yhdestä paikasta nopeasti ja helposti.

Kilpailuttaminen eri sivustojen kautta

On totta, että nykyään on paljon erilaisia sivustoja joissa voi kilpailuttaa esimerkiksi sähkösopimuksia, muuttoja jne.. mutta tietääkseni ei ole sellaista yksinkertaista sivustoa, jonne syötetään uusi tai olemassa oleva osoite paikkakuntineen ja klikataan kohtaa: Palvelut tai tarjoukset= avautuu yritysten listaus päivän tarjouksista ja palvelun tarjoajista yhteystietoineen ja rehellisesti hintoineen ilman kikkailuja. Parhaisiin tarjouksiin voisi sitten vastata valitsemalla ruuduista haluamiansa kohtia, joista haluaa tarjouksen.

Kun tarjous on hyväksytty (Ei allekirjoitettu vielä) kunkin alueen tai paikkakunnan myyjä tai yrittäjä saa viestin alustavasti hyväksytystä tarjouksesta (tai vaihtoehtona yhteydenottopyyntö lisätietoja varten).  Vältytään turhilta myyntipuheilta tai puhelinmyynnissä yleisesti käytetystä ärsyttävästä myyntitekniikasta. Puhelinmyyjä tai yritys voi keskittyä puhumaan normaalilla Suomen kielellä tarjouksen tai sopimuksen yksityiskohdista ilman, että tarvitsee turhautua jo kun puhelimeen vastaa. Vaihtoehtona myös e, että tarjouksen voi hyväksyä suoraan allekirjoittamalla se verkkopankkitunnuksilla.

Puhelinmyynnin esimerkki

Puhelinmyyjä soittaa: Puhelin soi, Petteri vastaa: "Petteri  Pikkarainen". Myyjä: "Hei tässä on Mika, onko puhelimessa Petteri"? Petteri vastaa: Juurihan sanoin nimeni kun vastasin puhelimeen. Myyjä: Hienoa, Petteri haluaisitko kuulla meidän huippuhienoista tarjouksistamme? Tai Petteri minulla on sinulle nyt huippuhuvä mahtava tarjous, jonka etuna on.... 

Mahtavia myyntipuheita

Kaikki on niin mahtavaa, huippuhyvää, erinomaista, halpaa, edullista, etuja, alennuksia, tilaisuuksia joka ei toistu. Uskon, että suurin osa ihmisista ei halua kuulla mahtavia myyntipuheita ärsyttävine myyntitekniikoineen. Eityisen vastenmielsitä on vastata puhelimeen kun joku nainen tarjoaa tutustumishintaan kolmet boxerit ilmaiseksi postikulujen hinnalla. HEI, miksi ostaisin kalsareita puhelinmyyjältä. Kai nyt minä itse haluan päättää minkälaisia kalsareita haluan käyttää. Vastaavia tarjoussoittoja tulee aika-ajoin. Ärsytyksen ja vihan tunteita herättää viimeaikoina puhelinhäirintä ulkomaisilta yrityksiltä tai voidaanko sanoa huijareilta, jotka laittavat laskun kun sanot pelkästään nimesi. Nämä ulkomaiset soittajat, jotka soittivat ilmeisesti Englannista, Irlannista ja ties mistä maista oli vilkkaimmillaan viime ja edellisvuonna. Poliisi tai puhelinoperaattorit ovat on tiettävästi saaneet niille jonkinlaisen eston? En tiedä, mutta minulle ei ainakaan ole enää yrittetty soittaa. Onneksi.

Hieman asian vierestä, oma kokemukseni myyntityöstä (lyhyesti). 

Suoramyynti ovelta, ovelle. 

Asian vierestä alkaa: Olen tyoskennellyt aikoinaan 1980 luvun lopulla Oy Hedi Ab:llä pölynimurikauppiaana, espoon piirikonttorissa. Jokainen myyjä joutui käymään LUX- myyntikurssin. Myyntiä harjoiteltiin kuvaamalla myyntitapahtuma videolle. Sain myytyä imureita sen verran, että tienasin sillä palkkani. Ensimmäisiä myyntikokemuksia oli se, että iso koira halusi syödä minut omakotitalon pihalla, mutta onneksi sain tarjottua koiralle kovasta muovista valmistettua imurilaukkua, johon hampaanjäljet sitten upposivat. Asiakas vei koiran pois ja kaupat tuli tehtyä. Sininen imurilaukku piti sisällään Elektorux pölynimurin ja Turboclean laitteen, jolla pystyi hieromaan ja hiomaan. 

Pöynimuri oli erittäin kallis verrattuna muihin markkinoilla oleviin pölynimureihin. Muistaakeni Turbloclean laitteen kanssa noin 3500 markkaa. Myynnissä sai kyllä tehdä kaikkensa vakuuttaakseen asiakkaan imurin paremmuudesta muihin imureihin nähden. Myyntitapahtuma toisti tiettyä kaavaa, jolla asiakas saatiin vakuutettua. Vakuuttaminen luxin paremmuudesta todistettiin yksinkertaisella pölytestillä. Imurilla imuroitiin matto tai sängyn patja kankaiseen pölypussiin.  Kankainen pölypussi otettiin pois imurista ja tupsutettiin pölykeko asiakkaan matolle tai sängyn patjalle. Asiakas ei voinut enää väittää kumpi imuri on parempi, hänen vai meidän Kuninkaallisen Electrolux hovihankkijapölyimurin. Varsinkin erittäin siisteissä kodeissa siivousintoilija- naiset ostivat koneen osamaksulla ja varakkaimmilla alueilla käteisellä. He suorastaan järkyttyivät siitä, miksi heidän vasta-ostettu Hoover tai Volta ei imuroinutkaan tarpeeksi hyvin. Suoramyynti on agreessiivista myyntityötä, jossa ei voi potea luukkukammoa. 

Liiketeollisten kiinteistöjen välittäminen ja myynti

Olen ollut myös toimitilavälittäjänä erilaisissa liiketeollisten kiinteistöjen projekteissa. Kiinteistöjen vuokravälitystyössä käytetään taas erilaista myyntitekniikkaa. Tavallaan asiakas johdatetaan kaupanpäätökseen esittämällä asiakkaalle erilaisia etuja, kuten alueen sopivuus ko. yritykselle, palvelujen läheisyys, asiakasvirrat, tilojen soveltuvuus, hinta jne.. Tällaisissa vuokrauksissa asiakas osaa kyllä itse päättää onko tila hänelle sopiva, joten mitään erikoista myyntitekniikkaa ei tarvita. Kyseessä on asiakaspalvelun kautta tapahtuva palvelun ja tilan tarjoaminen asiakkaan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Tällaisessa "myynti" tekniikassa asiakkaalle esitetään faktat ja vertaillaan tilan vuokraa muihin tiloihinnähden. Välittäjän tehtävänä on esittää asiakkaalle yrityksen kannalta sopivia ratkaisuja ja paikkoja, joista sitten asiakas itse valitsee itsellen sopivan ratkaisun. Asiakasta ikäänkuin autetaan helpottamalla tekemään päätöksiä, tuomalla esille yrityksen kannalta hyvät parhaat tilaratkaisut.

Muutakin myyntityötä olen tehnyt, mutta ei siitä sen enempää. Myyjät yrittävät myydä tuotteitaan kaikin keinoin. Ostajat joko ostaa tai ei osta. 

Asian vierestä loppuu.

Pavelujen tarjoaminen yhdestä paikasta olisi mielestäni paremmin tuottavaa bisnestä kuin puhelimen kautta tapahtuva suoramyynti? Voin olla väärässäkin, mutta ainakin uskoisin näin omiin kokemuksiini perustaen. Kuten tuolla aiemmin totesin, että palveujen kilpailuttaminen sellaisten nettisivustojen kautta joilla on tarjota eri yritysten tuottamat tuotteet ja palvelut on asiakkaan kannalta aikaa säästävää. Lisäksi yritykset joutuvat tarkistamaan hintojaan ja pysymään kokoajan- ajan hermoilla. Lisäksi tulee esiin asaiakaspalvelun laatu ja miten hyvin asiakasta palvellaan juuri hänen tarpeitaan ajatellen. Miten osataan hinta- ja laatusuhde sovittaa kulloiseen palvelukokonaisuuteen tai tuotteeseen. Minusta asiakkaan kannalta aina halvin hinta ei ole se ratkaisu, vaan kokonaisuus joka muodostuu hinnasta ja palvelun laadusta sekä eduista, joita asiakkalle voidaan hinnan lisäksi tarjota.

Tällaisessa laaja-alaisessa palvelussa on hyvää myös se, että kaikki paikalliset kylän, pikkukaupungin pienyrittäjätkin pääsisivät listautumaan tarjoajiksi pienellä kuukausimaksulla. Nyt esimerkkinä Postin, Fonectan tai mistä puhelinmyyjäyritykset tietonsa keräävätkin, ei jollain mikro- tai pienyrittäjällä ole mahdollisuutta taloudellisesti ostaa näkyvyyttä. Se on kallista. No sivustojen rahanansaintakeinoja on monia, koska maksaahan sivuston ylläpitokin. Joillakin on toteuteutuneista kaupoista syntyvä provisoprosentti kuukausimaksujen lisäksi. Joillakin pelkkä kuukausimaksu, jossa ensimmäinen kuukausi on ilmainen. Nämäkään eivät välttämättä takaa sitä, että kauppoja syntyisi tai asiakas ottaisi yhteyttä.

Tällaiseen palveluun voisi muutamana esimerkkinä liittää:

- Sähkön myynti ja toimittaja

- Vakuutus

- Muuttopalvelut

- Rakentaminen ja remontointit, alavalikko (Lvi, kylpyhuone, takkamyynti, maalaus, keittiökalusteet jne).

- Asuntomyynti

- Kiinteistöhuolto

- Lääkäripalvelut

- kotihoito

Palveluiden tuottaminen nopeasti ja helposti on aina asiakkaan ja yrityksen etu. Syntyy win-win tilanne, jossa kumpikin voittaa.

Nyt tietoa pitää kerätä useista eri paikoista. Kirjoitin googleen hakusanaksi: Kaikki palvelut yhdestä paikasta. Listaan tuli eri yhtiöiden palveluja yhdestä yrityksen yksittäisestä paikasta, mutta en löytänyt mistään sivuston linkkiä, josta voisi valita yo. listan mukaan päivän tarjoukset hintoineen yhdistettynä useita palveluja ja tuotteita. Tai joku ei ole osannut hakukoneoptimoida sivustojaan.

Tällaista kilpaulutusta ei tietenkään tarvitse tehdä vain muuton yhteydessä. Kilpailutusta voisi kokeilla kun omat sopimukset ovat päättymässä tai sitten tehdä vaikka puolenvuoden välein hintavertailuja. Tai jos tulee tarvetta uusille palveluille tai tuotteille. Lisäksi pitäisi olla mahdollisuus hintavahtiin joka hälyttää paremmasta hintatarjouksesta tai uudesta edusta.

Onko asiakkaan etu se, että tekee toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia vai määräaikaisia sopimuksia? Siihen en ota kantaa koska yrityksillä on mitä erilaisimpia tapoja tuottaa palvelujaan.

Itse en suosisi määräaikaisia vuoden sopimuksia, koska nissä voi hävitä ja niistä ei pääse irti, mikäli haluaakin vaihtaa omalta kannaltaan parempaan palveluun.

Palvelut yhdessä paketissa? Onko teillä lukijat kokemuksia asiasta ja onko tällaisia palveluntarjoajia olemassa jo? 

Joes koet kirjoituksen jakamisen arvoiseksi niin paina facebook tai twitter painiketta. Ehkä joku palvelutuottaja näkee ja saa tästä idean, joka helpottaa kuluttajia valitsemaan parhaimmalla tavalla tai kehittämään sivustoaan uudelta kantilta. 

Itse olen tällä hetkellä vapailla markkinoilla työtä etsien, joten on aikaa miettiä tällaisiakin asioita. Paluu ehkä kiinteistövälitys tai muuhun asiakaspalveluun muusta kuin myynnin ja markkinoinnin parista voi olla haaste tällaiselle 53- vuotiaalle, mutta eihän sitä koskaan tiedä kun olen vasta aloittanut aktivoitumaan asian suhteen.

Hyvää kevättä juuri sinulle ja kiitos kun luit.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat