KaijuhaniHaavisto1 Suoraa puhetta kansankielellä

Finnmill aluksessa turvallisuuslaiminlyöntejä ja Biojätettä kuljettajille?

  • Finnmill Räkäruokaa pieetillä. Biojäte jouluaattona kuljettajille
    Finnmill Räkäruokaa pieetillä. Biojäte jouluaattona kuljettajille
  • Ruokaryhmän facebook artikkeli HENKILÖKUNNALLE tarjotusta ruoasta oli poistettu, joten kaikkia kuvia ei näy muista herkuista
    Ruokaryhmän facebook artikkeli HENKILÖKUNNALLE tarjotusta ruoasta oli poistettu, joten kaikkia kuvia ei näy muista herkuista
  • Aromilehden jutun kuva henkilökunnalle tarjottavasta ruoasta.
    Aromilehden jutun kuva henkilökunnalle tarjottavasta ruoasta.
  • Finnlines Ro-RO alusruokaa kelmutettuna, edellisen päivän henkilökunnan ruoka tarjotaan kelmutettuna (Ei Finnmill)
    Finnlines Ro-RO alusruokaa kelmutettuna, edellisen päivän henkilökunnan ruoka tarjotaan kelmutettuna (Ei Finnmill)

Pääosassa ovat: Helena Lylyharju (Kokki) Merja Kallio-Mannila (asiakaspalvelu) Finnlines ruokahuolto, Finnmill RO-RO alus. Ammattina Sankari

Ensiksi haluan kiittää Merja Kallio-Mannilaa Finnlinesin asiakaspalvelusta. Hän otti tämän asian tosissaan ja aikoo tätä tutkia ja tehdä muutoksia. Osa tässä kirjoituksessa kohdistuu Finnlinesin turvallisuusasioiden laiminlyöntiin ja osa ruokahuoltoon, turvallisuuteen jne..

Yleistä tietoa hyteistä ja turvallisuudesta

Finnmill kulkee Suomen ja Saksan välillä, kuljettaen pääosin trailereita, eli irtoperävaunuja ja kontteja. Alus ottaa laivaan maksimissaan 12 kuljettajaa. Hyttejä kuljettajille on varattu 6 kappaletta. Hytit ovat kooltaan noin 7 m2. (pienempi kuin vankilan selli) Hytteihin ahdetaan 2 kuljettajaa, riippumatta kansalaisuudesta. Kansalaisuudet sekoitetaan keskenään. Kuljettajat joutuvat jakamaan monesti tuntemattoman henkilön kanssa saman hytin. Venäläiset, suomalaiset, romanialaiset, puolalaiset, turkkilaiset, ukrainalaiset, virolaiset jne. sekoitetaan keskenään. Jos on samanmaalainen, voivat henkilöt sopia menevänsä samaan hyttiin. Hyteissä on kerrossängyt, vessanpytty ja suihku. Et voi koskaan tietää minkälainen hyttikaveri on samassa hytissä. Jossain on kerrottu, että eri kansalaisuuksia ei saisi laittaa samaan hyttiin turvallisuustekijöiden vuoksi. Sääntö ilmeisesti koskee kieltä, eli samassa hytissä olevien pitäisi ymmärtää toistensa kieli. Asia löytynee kansainvälisestä merenkulkulaista, mutta voin olla väärässäkin.

Sauna palaa kohta

Laivassa on sauna joka on kuljettajien käytössä. Käydessäni saunan lämpötila näytti 120 astetta. Saunan oven kahva oli niin kuuma, että piti laittaa pyyhe väliin. Muuten olisi sormet palaneet. Mietin, että ihme kun ei syty kohta tuleen. No Filippiiniläinen henkilö joka todennäköisesti saunaa säätää ei tiedä oikeaa lämpötilaa. Oikea lämpötila on noin 75-80 astetta. En viitsinyt tästä asiasta enää mainita. Jos eivät itse ymmärrä, niin palakoon.

Alue jossa kuljettajat saavat liikkua on hytit ja niiden yhteydessä oleva käytävä joka johtaa messiin. Messin koko tässä aluksessa on noin 30 m2. Lisäksi on ulkotila, jossa voi ulkoilla. Sallittu alue on noin 10x2 metriä, eli 20 m2

Tulin tällä laivalla joulua edeltävänä päivänä. Jouluaatto vietettiin laivalla. Laiva saapui seuraavana joulupäivänä 25.12. Hangon satamaan. Laiva matkasi 34 tuntia, mutta ulos pääsi vasta 36 tunnin jälkeen.

Turvallisuus

Laivan messissä, käytävillä, hyteissä ei ole mitään numeroa mihin soittaa hädän sattuessa. Jos kuljettaja saa yöllä sairauskohtauksen, rajatulla alueella ei ole mitään yhteydenottopaikkaa. Kuljettajat ovat täysin suljetussa, vankilan oloisissa tiloissa. Hädän sattuessa, ainoastaan voi potkia henkilökunnan ovea. Testasin tätä keinoa kokeilemalla kuinka kauan kestää tulla avaamaan oven. Minulla ei ollut varsinaista hätää, vaan muu asia josta halusin tietoa ja samalla testata tätä ns. paniikinoimaista tilannetta, joka voi tulla sairauskohtauksen yhteydessä. Koputtelin muutamia minuutteja. Koputtelu ei auttanut, joten potkin ovea. Filippiiniläismerimies tuli kiukkuisena ja tuohtuneena avaamaan oven suurin piirtein tyyliin, miksi häiritset meitä. Hän ei puhunut sanaakaan Englantia. Jos olisin saanut sydänkohtauksen tai aivoinfarktin, olisin varmaankin jo kuollut. Hyteissä on puhelin. Testasin, sekään ei toiminut.

Henkilökunta koostuu suomalaisista, ruotsalaisista ja filippiiniläisistä. Suomalaisia ei ollut kuin kaksi henkilöä + Helena Lylyharju, joka toimii kokkina. (muita en tavannut). Lisäksi Kapteenina on suomalainen ja ruotsalainen. Tällä kertaa kapteenina toimi ruotsalainen.

Infoa laivasta

M/S Finnmill (IMO 9212656) on suomalaisen Finnlines-rahtivarustamon omistama ja operoima ro-ro-rahtialus. Alus on rakennettu vuonna 2002 Nanjingin kaupungissa Kiinassa. Laivan bruttovetoisuus on 25 654 GT ja nettovetoisuus 7 696 NT. Kuollutta painoa (aluksen kantavuus) on 11 322 tonnia. Aluksen jääluokitus on 1A, eli se pystyy useimmissa jääolosuhteissa kulkemaan yksin. Finnmill on rekisteröity Suomen lipun alle ja sen kotisatama on Helsinki.

Finnmillin sisaraluksia ovat M/S Finnpulp, Finnbreeze, Finnsea, Finnsky, Finntide, Finnsun, M/S Tor Corona, M/S Tor Hafnia, M/S Tor Finonia ja M/S Tor Jutlandia. (lähde: Wikipedia)

Saksan Travemunden sataman toimintatapa

Tulin rekalla Espanjasta, kyydissäni elintarvikkeita Suomeen. Tarkoitus oli tulla Travemundesta – Vuosaareen Ropax aluksella, mutta laiva olikin telakalla, joten laivapaikka vaihdettiin Rostockista – Hankoon – Finnmill RO-RO alukseen. Laiva lähti Rostockista Sunnuntai iltana 23.12.2018 klo 22:00 ja saapui 25.12.2018 klo 10:00 Hankoon. Laivasta ulopääsyä piti odottaa 2 tuntia, ennen kuin Stevena tuli töihin. Lisäksi trailereita ja kaksi konttiia oli ajatettu eteemme, ettemme varmasti pääsisi yhtään aikaisemmin ulos laivasta. Ruotsalainen kaveri lupasi irroittaa ketjut, jotta pääsisimme ulos laivasta, ennenkuin Stevena tulee töihin. Hänellekin oli yllätys, että trailereita oli ajettu rekkojemme eteen kun en olisivat voitu lastata ensin ja me sitten perään viimeiseksi. Silloin meidän ei olisi tarvinnut odottaa ylimääräistä kahta tuntia. Laivan henkilökunnalla kun ei ole oikeutta siirrellä trailereita, mutta toisaalta heillä ei ole siihen kalustoakaan. Tämä Saksan päässä tehty moka tuntui tahalliselta. Tästä aiheutui se, että kuorman purku oli siinä ”kinthaalla” koska purkupaikka meni kiinni klo 15:00. Tämä aiheutti turhaa kiirettä.

Meripäivän vietimme merellä. Seurassani oli itseni lisäksi kaksi virolaista ja yksi venäläinen. Ajattelin ennen laivaan menoa, että mahtavaa, saa jouluaattona kunnon ruokaa laivassa kun ei kotiinkaan kerinnyt jouluaatoksi.

Ruokailu ja hytit maksetaan etukäteen.

Iltapala. Sunnuntai iltana kun saimme hytit, ajattelin mennä iltapalalle. Jääkaapissa oli valon lisäksi vettä, näivettyneitä hedelmiä ja lautanen jossa muutama metvursti, makkara ja juusto siivu. Jos kaikki olisivat halunneet iltapalaa, ko. Lautasesta ei olisi riittänyt kaikille. Ilmeisesti muut olivat jo tankanneet vatsansa täyteen autossaan varmuuden vuoksi. (tai kokemuksella).

Aamiainen 

Jouluaaton aamun aamupalalla oli noin 12 x 4 cm kokoinen taitettu munakas. Jotain lämmitettyä leipää oli kaikille yksi siivu. Olin ensimmäisenä messissä. Leikkasin kristillisen tasajaon neljään osaan. Saimme kaikki noin 4x4 cm kokoisen munakkaan osan. Lisäksi oli kullekin yksi kananmuna. Lisäksi eiliset leikkeleet kaapissa, jotka eivät edelleenkään riittäisi kaikille. Pöydälle oli tuotu myös ”riisipuuro”, jota kukaan ei syönyt koska biojäte ei suostunut tulemaan kulhosta ulos. Lieneekö edellisen päivän jätteitä jäänyt henkilökunnalta. (Sama Biojäte oli myös jouluaattona jääkaapissa). Kuulin, että henkilökunta olisi saanut jouluaattona tuoretta puuroa ja myös joulupäivän satamaan saapumisen aamiaisella. Me emme aamupuuroa saaneet, emmekä syöneet toissapäivän biojätettäkään. Puuron tapaisella jätteellä olisi voinut paklata vaikka seinien reiät tai korjata autosta ruostekohdat.

Siinä kaikki. Ei tuoremehua, kurkkua, tomaatteja yms. mitä normaalisti kuuluisi olla. No tuolla seinän takana niitä varmasti on henkilökunnan puolella.

Tunsin olevani jonkun ulkopuolisen armoilla odottamassa armopaloja suljetussa tilassa. Tunsin myös olevani joku koira tai sika joka odottaa jossain karsinassa, voisiko joku mahdollisesti tuoda jotain syötäväksi kelpaavaa. Nyt tiedän miltä tuntuu olevansa jonkun ulkopuolisen armoilla.

Lounas 

Messiimme tuotiin kattila, jossa jonkinlaista keittoa. Keittoon oli paloiteltu erityyppisiä makkaroita. Lieneekö edellisen päivän henkilökunnalta jääneitä makkaroita. Keitto oli niin suolaisista, että en pystynyt syömään kuin puolikkaan lautasellisen. No olihan tuossa valkoista leipää ja jotain siemenleipää. Keitto oli todennäköisesti edellisen päivän biojötettä, joka käytettiin kuljettajien kautta jätteiden vähentämiseksi. Nälkä kurni mahassa, joten jotain syötävää piti saada

Henkilökunta

Pyysin henkilökunnalta päästä katsomaan kylmäkoneen lämpötilaa. Filippiiniläinen tuli jossain vaiheessa kun jaksoi, viitsi tai suvaitsi. Mitään muuta tekemistä heillä ei ollut. Tahallista tai ei, mutta siltä se tuntui. Pääsin käymään autollani ja otin samalla jääkaapista omia ruokia, nälkä kun oli. Löysin chorico makkaraa, kunnon juustoja ja kunnon leipää ja muuta lisuketta. Onneksi olin käynyt kaupassa.

Alustava toteamus jouluaaton juhlapäivällisestä. Alempana episodi ja välissä muuta asiaa.

Ajattelin, että en ota kovinkaan paljon ruokaa autosta, koska on jouluaatto ja varmasti kokki on loihtinut jotain hyvää jouluruokaa tai muuta kivaa yllätystä. Yllätys oli aikamoinen.

Messityttö oli tuonut meille joulu”ruoan”. Biojätteen näköinen ruoka oli suorakaiteen muotoisessa metallilaatikossa. Biojäte sisälsi kasan erittäin rasvaisen näköistä kermaperunaa. Päälle oli kauhottu kauhalla erittäin rasvaisen näköistä valkoista oksennuksen oloista kermakastiketta, jossa sieniä seassa. Mössö näytti niin vastenmieliseltä, että en syöttäisi sitä edes koiralle. Sioille se saattaisi kelvata.

Mitään muuta meille ei annettu. PELKKÄ metallilaatikossa oleva biojäte! Ei ollut salaatteja, lihaa, lisukkeita tai muutakaan. Pelkkää rasvaista hiilihydraattia. Proteiinista ei tietoakaan.

Jälkiruokaksi oli pienessä kipossa muutama ohuen -ohut piparkakku, olisko ollut 6 kappaletta. Ne kun jaetaan neljälle kuljettajalle, saavat kaikki 1 kappale pipari ja jos suoritetaan kristillinen tasajako, niin kaikille vielä puolikas päälle. Ja vieressä samanlainen pieni kippo Fazerin paperikääreellisiä peukalonpäänkokoisia suklaita 8 kappaletta, kaksi kappaletta kullekin. Edelleen jääkaapissa valon lisäksi vettä ja samat näivettyneet hedelmät.

Sain myöhemmin kuulla, että metallilaatikossa oli henkilökunnan edellisen päivän ruoka. Tähän väliin totean seuraavaa: Finnlines ei ainakaan tähän mennessä ole uskonut kuljettajien palautteisiin. Mutta nyt näyttää siltä, että palautteet otetaan tosissaan. Minulle kertoivat kaksi virolaista kuljettajaa, että he eivät uskalla valittaa mistään koska heille ennetaan herkästi porttikieltoja laivaan. Valitukset koskevat ruokia pääosin. Jos porttikielto tulee, menee samalla työpaikka. Siksi he tyytyvät osaansa ja syövät omia eväitään hytissä. Finnlines kertomansa mukaan ei anna porttikieltoja laivaan ruokapalautteen vuoksi, vaan ainoastaan väkivaltaisuuden vuoksi. 

Lähetin Finnlinesille sähköpostia kysyäkseni näistä asioista. Lopussa Finnlinesin vastauksia aiheeseen.

Gourmeekokki

Aromalehden mukaan Lylyharju on  gourmeekokki joka on kouluttanut suomalaisia kansainvälisejä kokkeja. Hän muunmuassa tekee jopa kaalikääryleet itse. Kyllä hän varmasti ruokaa osaa tehdä, mutta se mitä kuljettajat saavat, sotii hänen ammattitaitoaan tai ammattiypeyttään vastaan. Jutun lopussa voitte tutustua aromilehden juttuun jos asia on mielestänne kiinnostava. Hänellä on myös Facebookissa ruokamatkaryhmä, jossa hän mainostaa kirjojaan ja itseään. Linkistä löytyy myös Finnmill laivalla nautittu jouluruoka, joka on runsas. Huomio. Henkilökunnalle tarjottiin linkin takaa löytyvä joulruoka 25.12. Ruoat olivat varmasti jo ainakin osittain valmiina 24.12. Olisi ollut kohtuullista, että jotain siitä olisi irronnut kuljettajillekin. Nyt vain tosiaan pelkkää edellisen päivän "hard attack" kermaperunoita ja kermasienikastiketta.

Nyt tätä kirjoittaessani yritin hakea linkkiä, jossa on Finnmill henkilökunnan jouluruokanoutopäydän kuvia. Ruokaryhmä oli poistanut päivityksen. Miksi? Alkoiko hävettämään? Miksi muuten se olisi poistettu? Vai eikö haluttu näyttää totuutta siitä, että mitä tarjotaan henkilökunnalle ja mistä kuljettajat jäävät paitsi. No tässä linkki joka tapauksessa, vaikkakaan ette sieltä löydä enää jouluruokapäivitystä tai sitten se on minulta estetty: https://www.facebook.com/ruokamatka/

Onneksi kollegani oli ottanut kuvakaappauksen, ennenkuin jouluruokapäivitys oli poistettu. Se olisi näyttänyt vielä huonommassa valossa sitä toimintaa, jolla kuljettajia kohdellaan. Julkaisin myös siitä kuvan.

Jouluaaton tapahumat

Astelin messiin. Kaikki kaksi muuta kuljettajaa oli jo paikalla. Yksi tuli messiin perässäni. Ihmettelin kollegoiden ilmeitä, kunnes silmäni kohdistui metallinväriseen laatikkoon, joka yksinäisenä tönötti lämpöpöydällä. Yksi kuljettajista pyöritteli peukaloitaan, toiset olivat yhtä järkyttyneitä kuin minäkin. Kaikki vain katselivat hiljaa ja olivat suut ymmyrkäisinä ihmeissään.

Minulta meni tovi ennenkuin järkytykseltäni sain sanaa suustani. Katselin tuota biojäteastiaa ja mietin, että voiko tällainen olla totta. Muut kuljettajat katselivat sivusta. Kysyin heiltä, että tässäkö kaikki? Vastaus oli nyökytys. Järkytykseltään toivuttuaan, yksi oli tulossa lusikkansa kanssa astialle, mutta estin sen. Sanoin kaikille Suomeksi ja Englanniksi, että tätä biojätettä ette syö vaikka kuinka nälkä olisi.

KOROSTAN! Muuta ei ollut kuin tuo astia ”ruokanamme” Pöytä oli täysin tyhjä muusta. Ajattelin, että ei helvetti nyt on jouluaatto ja vaikka ei olisikaan juhlapäivä, silti tämä on jotain sadistista ja alentavaa.

Otin ko. Astian ja koputtelin henkilökunnan oveen, koska ne ovat jatkuvasti turvallisuusmääräysten mukaan lukittuna. Sieltä tuli avaamaan joku filippiiniläinen (He eivät päätä ruoistamme, vaan kokki) Pyysin häntä pyytämään kokkia paikalle. Kokki ei tullut. Tuli yksi suomalainen ja ruotsalainen kapteeni (en tiennyt hänen olevan kapteeni). Olin tuohtunut ja huusin, että mitä pelleilyä tämä on. Miksi meille tarjotaan koiranruuokaa biojäteastiasta? Nyt on perkele jouluaatto ja vaikka ei olisikaan, tämä on silti sairasta, miten kehtaatte kohdella ihmisiä näin. Syöttekö samaa ruokaa? Kapteeni nyökkäsi, että kyllä. (Myöhemmin paljastui, että heillä eri ruoka) Jatkoin henkilökunnan ripittämistä. Kapteeni pyysi anteeksi ja tämä suomalainen oli häpeissään ja kertoi, että ei tiennyt asiasta mitään.

Tämä urhea tyttö pyysi meitä syömään henkilökunnan puolelle, vaikka tuskin hänellä olisi siihen oikeutta. Kapteenikaan ei estellyt. Kapteeni katosi nopeasti jonnekin. Uskon, että häntä hävetti, Kiitos tälle suomalaistytölle, joka vielä tuli pahoittelemaan messiimme illalla asiaa! Kokkia Helena Lylyharjua ei sen sijaan näkynyt edelleen missään.

Biojäte astia katosi keittiöön. Lylyharjua ei näkynyt missään vieläkään.

Henkilökunnan messissä

Luvan saatuamme lähdin kohti henkilökunnan puolta ja messiä. Pyysin mukaani kaikki kuljettajat. Yksi tuli perässäni. Muut eivät uskaltaneet tulla koska pelkäsivät seuraamuksia. Katselin henkilökunnan ruokapöytiä. En nähnyt samaa samaa ruokaa, mitä meille tarjottiin. Ruokapöydissä oli runsaasti ruokaa. Lihapullia, perunamuusia, erilaisia salaatteja, lisukkeita jne. ( Kuulin seuraavana päivänä, että jouluruoka on heillä 25 päivä, eli satamaan tulomme jälkeen).

Otin ruokaa lautaselle ja menimme omaan messiin syömään. Ruoka maistui ihan hyvälle peruskotiruoalle. Ruokaa oli tarjolla monipuolisesti. Pöydät notkuivat muitakin herkkuja.

Siinä syödessäni ihmettelin ja hämmästelin miksi tämä Helena Lylyharju tekee tai toimii tällä tavalla ja miten hän kohtelee kuljettajia kuin he olisivat jotain pohjasakkaa tai eläimiä.

En voi asiaa vieläkään käsittää. Tekeekö hän näin tahallisesti vai mitä hänen päässään liikkuu. Ei voi ymmärtää. Sanat eivät riitä.

Lähetin sähköpostia Finnlinesille heti kun sain verkon toimintakuntoon, sillä verkko on tietyssa kohtaa matkaa täysin kadoksissa.

Finnlines vastasi tähän asiaan näin:

Kiitos viestistäsi. Palautteesi on meille tärkeä, sillä vaikuttaa siltä, että toimintatapamme eri rollareilla ei ole yhtenäinen. Saimme sinulta tärkeän kehittämiskohteen.

Selvitimme laivalla tapahtunutta. Laivan kapteeni oli tehnyt päätöksen, että jouluruoka tarjoillaan vasta joulupäivänä, mikä oli valitettavaa, sillä sen myötä laivalla ei ollut odottamaasi jouluateriaa. Jouluaattona ruokana oli kuljettajille kuitenkin ollut perunaa, sienikastiketta ja naudan sisäfilettä sekä salaattia. Naudan sisäfile oli tarkoitettu paremmaksi ruoaksi. Nyt oli kuitenkin käynyt niin, että kolme sinua aiemmin tullutta kuljettajaa oli syönyt kaiken lihan ja salaatin. Näinhän ei saisi käydä vaan ruoan saanti pitäisi varmistaa kaikille, joten tässä meillä on tullut virhe.

Vastaus

Kommentti: Uskon, että tämä on vale koska kysyin kahdelta kuljettajalta onko tässä kaikki? He nyökkkäsivät. Vastauksessa väitetään olevan kolme henkilöä. Tämä kolmas tuli samaan aikaan kanssani messiin. En nähnyt tyhjiä salaattikulhoja tai tyhjää liha-astiaa. Siitä päättelen, että tässä nyt joku valehtelee. Lisäksi miksi meille olisi tarjottu sisäfilettä ja henkilökunnalle vain lihapullia? Meillähän piti olla samaa ruokaa kuin henkilökunnalla. Tässä asia käännettiin päälaelleen väittämällä, että meillä olisi ollut mukamas parempaa ruokaa, eli oikeinpa sisäfilettä.

Finnlines: Suunnittelemme nyt lämpökärryjen hankkimista roro-laivoillemme, jolloin ateriat olisivat lämpökärryssä kuljettajien nimellä. Tällöin myös mainitsemasi allergiat voitaisiin huomioida. Ruoan laatuun kiinnitetään myös huomiota. Finnlinesilla ei ole mahdollista saada porttikieltoa ruoan laatua kommentoimalla. Ainoat porttikiellot mitä meillä on annettu, ovat olleet väkivaltaisesta käyttäytymiesta.

Vastaus

Kommentti: Eli Finnlines myöntää, että riittävän monipuolista ruokaa tai edes normaaliruokaa ei tarjoilla kuljettajille tässä laivassa.

Finnlines: Rahtilaivoillamme tilat ovat rajalliset, sillä roro-laivat on suunniteltu rahdin kuljettamiseen ja merilain mukaan kyydissä voi olla enintään 12 kuljettajaa miehistön lisäksi. Näin ollen hytit ja muutkin tilat tuntuvat varmasti ahtailta, jos olet tottunut matkustamaan meidän Helsinki-Trave- välillä, jossa meillä on isot ropax-laivat. Ropaxit on suunniteltu rahdille ja matkustajille/kuljettajille, jolloin matkustamismukavuuskin on toista luokkaa.

Vastaus

Kommentti: Uskon, että laivasta löytyy hyttejä 12 matkustajalle. Mutta kyse taitaa olla siitä, että he eivät joko jaksa siivota 6 hyttiä lisää tai he eivät välitä, kunhan itselle on omat hytit. No on nuo hytit riittäviä yhdelle, mutta kahdelle liian pienet.

Finnlines: Eri kansalaisuuksien yhdistämisestä ei ole olemassa mitään säännöksiä, mutta pyrimme laivoillamme yhdistämään saman maan kansalaiset samaan hyttiin, jos mahdollista, matkustusmukavuuden nimissä. Laivassa ei siis harrasteta laittomuuksia.

Vastaus

Kommentti: Pitäisi tutkia kansainvälinen merimies tai meriliikennelaki, joten tähän väitteeseen en pysty sanomaan faktaa juuri nyt.

Finnlines: Turvallisuudesta kertomaasi tutkitaan heti huomenna, sillä kuten kirjoitit, apu on oltava saatavilla esim. sairaskohtauksen sattuessa.  Tiedoksesi myös, että kaikilla linjoillamme kuljettajan hyttipaikka ja ateriat kuuluvat suoran auton hintaan, niistä ei tarvitse erikseen maksaa.

Vastaus

Kommentti: Hyvä, että turvallisuutta parannetaan, ennenkuin sattuu jotain. Tiedän, että hyttipaikka ja ateriat kuuluvat hintaan.

Ruoka-aine allergiat

Samalla mitä kuljettajille syötetään tässä Finnmill laivassa ja muissakin joissa on ongelmia, aloin pohtimaan asiaa, joka liittyy eri ihmisten ruoka-aineiden allergioihin. Keliakiaan, laktoosi-intoleranssiin, yleisiin allergioihin. Joku ei voi syödä maitotuotteita tai muita vastaavia. Kärsiikö tällainen henkilö nälkää jos ei voi syödä vaikkapa ruokaa jossa on kermaa. Laivalla ollaan kuitenkin lähes kaksi päivää. Mitä jos kuljettaja saa sairauskohtauksen ruoasta tai on allerginen jollekin ainesosalle? Viittaan alussa mainitsemaani tilanteeseen jos hätä tulee, miten saa nopeasti henkilökuntaan yhteyttä? Silloin tällöin henkilökuntaa käy suljetulla osastollamme, mutta yöllä ei näy ketään. Tai joku saattaa tarkastaa paikat kiertovartiossa kun nukumme.

Tuntuu siltä, että tällaisia asioita ei ole joko mietitty tai sitten jotkin alukset laiminlyövöt vastuullisuutensa.

Kuljettajien terveellistä ja monipuolista ravintoa ei ole tässä laivassa toteutettu. On vain ajateltu heidän olevan ylimääräinen sakki, joka pitää kuljettaa meren yli. Sama mitä heille syöttää tai sama vaikka kuolevat sairauskohtaukseen tai ruokamyrkytykseen.

Finnlines: Suunnittelemme nyt lämpökärryjen hankkimista roro-laivoillemme, jolloin ateriat olisivat lämpökärryssä kuljettajien nimellä. Tällöin myös mainitsemasi allergiat voitaisiin huomioida. Ruoan laatuun kiinnitetään myös huomiota.

Vastaus

Kommentti: Hyvä jos näin tapahtuu, mutta helpointa olisi avata henkilökunnan puoli ruokailun ajaksi, sillä ainakin tässä Finnmill laivassa tilat ovat vierekkäin. Vain yksi ovi erottaa tilat toisistaan. Finnmerchant laivassa tämä on käytössä ainakin välillä.

Näin toimii Finnmill kokki Helena Lylyharju

Finnlines pahoitteli syvästi asiaa ja yrittää nyt tämän kirjoitukseni perusteella saada tilannetta paremmaksi tässä sekä muissa aluksissa, jossa on ongelmia. Hyvä niin. Odotamme mielenkiinnolla mitä tapahtuu

Olisi mielenkiintoista tietää, miten tämä Lylyharju kommentoi faktoja vastaan, kun asioista on suoraa näyttöä. Jos Helena Lylyharju ei pahoittele tai muuta toimintatapaansa ja edelleen mikäli hän ryhtyy jonkinlaiselle puolustuskannalle,  täytyy hänellä olla joku henkilökohtainen syy siihen toimintatapaansa. Toivomme, että hän pahoittelee toimintaansa ja ennenkaikkea kohtelee meitä kuljettajia samanarvoiseksi kuin työkaverinsa. Turhaa on myös vedota siihen, että rahaa olisi vähän muonittamiseen. Näyttää sitä olevan riittävästi kun henkilökunnan ruoka on eri maailmasta kuin kuljettajien.

Finnlinesilla paljon hyvääkin

Tällä kirjoituksella ei ole tarkoitus yleistää koko Finnlinesin henkilökuntaa, laivoja tai ruokia ja olosuhteita. On laivoja jossa kaikki on hyvin ja ruokaa saa kuljettajakin monipuolisesti ja terveellisesti. Joissakin on jopa herkullistakin ruokaa, ainakin omien kokemusteni perusteella esim. Finnmerchant laivassa on kaikki kunnossa, samaten näissä Ropax matkustajalautoissa. Kuljettajille riittää normaali perusruoka mitä muillekin tarjoillaan. Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa. Siksi tässä Finnmill laivassa toimivan suomalaisen kokki Helena Lylyharjun toiminta tuntuu tahalliselta. Miksi? Sitä voi kysyä häneltä itseltään. Kenenkään pään sisään on vaikeaa mennä.

Helena Lylyharjun edellytykset jatkaa toimintaansa

Kokki on tärkeässä roolissa ja sen myötä Finnlinesin ohjeistukset kokeille ja turvallisuudesta vastaaville. Luulisi heillä olevan joku konsepti, mitä tulee ns. terveelliseen ja monipuoliseen lautasmalliin. Kysymys kuuluukin: Onko Helena Lylyharjua ohjeistettu oikein, vai tekeekö hän tätä tietoisesti? Jos tekee, niin kohtuullista ja vähintä mitä Finnlines voisi tehdä, olisi miettiä sitä, voiko hän jatkaa kokkina ko. Laivassa tai ylipäätään Finnlinesilla. Se on taas heidän arvioitavissaan.

Joka tapauksessa toivon niin, että yhtiössä yhtenäistetään seuraavat asiat: Ruoka (lautasmalli), turvallisuus ja yhteyden saaminen riittävän ajoissa, mikäli sattuu sairauskohtaus, ruoka-aineallergiakyselyt, hyttiolot jne.

Lopuksi toivoisin Helenä Lylyharjulta kommenttia miksi hän toimii tällä tavalla ja toivoisin, että hän näkisi suomalaiset ja muiden maiden kuljettajat samanarvoisina kuin hänen Filippiiniläishenkilökunta työkaverinsa.

Mikäli haluat lukea aromilehden ylistysjutun Helenasta, se löytyy alla olevasta linkistä

Keittiö keskellä aavaa ulappaa

Aromilehti kertoo jutussaan: Laivakeittiössä tehdään ruokaa pieteetillä, monikansallisuus ja perinteet huomioiden. Terveellinen ja maukas ruoka on tärkeää, sillä se on yksi merimiesten keskeisistä viihtymistekijöistä. Merellä ei ole mahdollista käväistä välillä syömässä maissa, Finnlinesin kokkistuertti Helena Lylyharju kertoo.

https://aromilehti.fi/artikkelit/keittio-keskella-aavaa-ulappaa/

Vastaus: Niinpä. Pietiteetti ei näy ainakaan kuljettajille annettavassa ruoassa. 

Jos koet jutun tärkeäksi, jaa ihmeessä facebookkiin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kannattaa poistaa nämä yksittäiseen työntekijään kohdistuvat jutut blogistasi. Voit joutua niistä edesvastuuseen.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto

Kiitos neuvosta, mutta asia/ henkilö paljastuu joka tapauksessa koska linkki on aromalehteen ja facebookin ruokaryhmään. Minäkö tässä nyt olen syyllinen kun saan epäinhimillistä kohtelua. Kuljettajia on kohdeltu jo vuosia näin. Siksi henkilön nimi pitää julkaista ihan avoimmuudenkin periaatteella ja koska kyseessä on jo valmiiksi henkilö, jolla on jonkinlainen julkisuustatus

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Lehtijutun tekeminen tavallisesta kokista ei tee hänestä henkilöä, jonka kunniaa voi loukata seuraamuksitta. Järjetön ajatus!

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto Vastaus kommenttiin #3

Taidat olla joku entinen laivakokki tai työkaveri. Et vaivaudu kommentoimaan sitä, mitä kuljettajat ovat kokeneet. Epäasiallista kohtelua, jäteruokaa jne. turvallisuus määräysten rikkomista, joka ei tietenkään kuulu tälle henkilölle.

Kuljettajia on loukattu jo vuosia. Onko sinusta tämä kokki parempiarvoisempi kuin autonkuljettaja? Eli hän voi loukata toiminnallaa lukuisia kuljettajia vuosia ja sitten kun paljastetaan hänen toimintansa, nii ainoa kommentti on, että minä loukkaan hänen kunniaansa. Tuohon ei usko kukaan, joten jätän kommenttisi omaan arvoonsa

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #4

Minusta kermaperunat ja sienikastike kuulostaa ihan asialliselta lisukkeelta. Nyt pitää vain ratkaista että söivätkö muut kuskit sisäfileesi vai valehteleeko varustamo.

Kumpihan nyt olisi todennäköisempää, hmm. Kaksi kuljettajaa ei siis tullut messiin syömään vaikka kutsuttiin, et missään vaiheessa ajatellut etä heillä olisi jo vatsa täys?

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto Vastaus kommenttiin #5

Tämä ei ole ainoa asia. Tätä on tapahtunut vuosia ja vuosia. Tervetuloa tähän laivaan katsomaan ja toteamaan. Voisit käydä myös vaikka Transfennican Genca-aluksella.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #4

Naurettavaa luulemista, Haavisto. Ei näitä asioita somessa pyhinä hoideta. Homma kuuluu työnantajasi ja laivayhtiön hoidettavaksi.

Nolaat itsesi ja saatat saada sakot. Mieti myös sitä porttikiellon mahdollisuutta.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto Vastaus kommenttiin #6

Väärin, minulla on kansalaisena oikeus ottaa itse kantaa asioihin, joidenka katson tarpeellisiksi. Tätä on tapahtunut jo vuosia. Sinulla taasen ei ole kompetenssia arvostella, kun et tiedä asiasta yhtään mitään.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #8

Kykenet ilmeisesti ajattelemaan vain niitä kermaperunoita. Kannattaisi ajatella kunnianloukkausta - tai edes Puheenvuoron sääntöjä.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto Vastaus kommenttiin #9

Taitaa ottaa sieluun ja henkilökohtaisesti. Joku kytkös sinulla on tähän asiaan. Asetan sinut samaan kategoriaan kuin muutkin jonninjoutavat selittelijät.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Minä matkustan henkilöautolla edestakaisin Helsingistä Trawemundeen pari kolme kertaa vuodessa.

Minusta asiat ovat linjan laivoilla loistavasti. Turvallisuusohjeet ovat joka hytissä. Hytin televisiosta esitetään toimenpiteet eri hätätapauksissa, poistumistiet, virtuaalinen pelastusharjoitus, palopostien paikat löytyvät sekä hätäpuhelimet hissiauloissa etc. Kun ne kerralla opettelee ja tutustuu ympäristöönsä, niin useammallakaan matkalla ei ole vaikeuksia, koska laivat ovat sisaraluksia !

Ruokaan ja sen laatuun en ota kantaa. Minulle ateriat ovat aina maistuneet. Vaihtoehtoja on yllin kyllin jopa kahvilan antimet pieneen nälkään. Monenlaisia kokkeja maat ja meret päällään kantavat, mutta en koskaan alkaisi heidän kanssaan riitaa haastamaan ! Tarinasi sävy alkaa näyttää enemmänkin vi¨¨uilulta kuin asialliselta arvostelulta !

Hytit ovat varmaan juuri sitä tasoa josta asiakas maksaa. Minä maksa myös kahden hengen hytistä, mutta tiedän että se toinen hyttiin tuleva on vaimoni. Suurenkin Lux hytin voi varata jos tilaa haluaa. Meille riittää tollanen 18 m2 cabini.

Kun olin itse merillä 70 luvulla laivassa oltiin yhtä mittaa ainakin vuosi. Laiva ei edes käynyt Suomessa. Siellä olin 8 m2 hytissä ja ajattele-- sama kokki oli koko reissun mukana !

On ilmeistä, että kuljetusyhtiö maksaa sen standardin mukaan, jossa yhdessä hytissä on kaksi matkustajaa.

Finnlines Passanger Ferryt Sakasan liikenteessä ovat Itämeren hienompia ja moderneimpia.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto

Olen samaa mieltä, että Ropax aluksilla on kaikki hyvin. Kannattaa lukea juttu kokonaan. Tässä ei ole kyse Helsinki- Travemunde linjasta jossa kaikki on erinomaisesti. Nyt on kyse rahtialuksesta, jolla et ole kulkenut. Pitää erottaa matkustaja-alukset, eli Ropax ja Rahtialukset Ro-Ro. Roroaluksilla ei ole samanlaista kuin matkustaja-aluksilla. Hki-Trave välillä kuljettajat käyttävät samaa ruokailutilaa kuin matkustajatkin. Ei sekotella asioita

Jan Gröhn

Tässä lienee hyvä huomioida, että kyse on Trawemunde-Helsinki-Trawemunde eli eri aluksesta kuin missä Haavisto on ollut. Ja kun matkustaa henkilöasiakkaana henkilöautolla, on myös hyttiluokka vähän eri kuin rahtiasiakkaalla.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto

Jan kyllä eri paatti. Mutta kyllä Finnlinesin hytit ovat samanlaiset rahdinkuljettajille kuin muille matkustajille. Lisäksi pääsääntöisesti on omat hytit. Helsinki- Trave- Helsinki Ropax laivat ovat aivan eri svääreistä. Siellä rahdinkuljettaja on samalla viivalla kjuin matkustajakin. L:isäksi on oma messi ja jääkaapissa koko ajan välipalaa, jos nälkä yllättää muun buffet ruoan lisäksi. Niistä ei ole mitään huonoa kokemusta. Lisäksi rahtilaivoillakin joillain on erinomainen tilanne. Kysymys on nyt muutamasta laivasta ja tässä tapauksessa Kokin jonkinlaisesta erikoisesta suhtautumisesta rahdinkuljettajiin ja se näkyy ruoassa.

Tosiaan tätä on jatkunut vuosia ja taas vuosia. Jonkun oli otettava tämä asiakseen ja se olin tällä kertaa minä.

Se mitä' tulee kokin nimen kertomiseen, hän on jo ja paistattelee julkisuudessa e3ri ruokakirjojensa, blogiensa, facebook ruokaryhmänsä, aromilehdessä jne...Jos vakavia asioita käsittelee näin julkisesti, ei siinä ole mitään väärää. Ikäänkuin epäkohtia ei saisi tuoda nimellä julki ,mutta ylistyksiä saisi.

Petri Ekman

Kyllä Haavisto on aivan oikeassa! Kokki se päättää mitä matkustajat sekä henkilökunta laivalla syö. Ja nimen mainitseminen ei ole väärin, koska kyseinen henkilö on"julkkis". Tai yrittää ainakin paistatella lehtien palstoilla. Tietysti varustamo on vastuussa siitä että kaikki toimii. Tuo Italialainen omistaja ei matkustajien mukavuudesta piittaa vaan rahasta

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Rankka juttu. Toivotaan, että asiat korjaantuvat ensi jouluun mennessä.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto

Ei nyt mikään rankka. Syön vaikka kahvinkorviketta ja pettuleipää jos tilanne vaatii tai jos eletään jossain sotatilassa tms.. Nyt tästä maksetaan ja elämme vuotta 2019. Luulisi asiat olevan toisin

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Kannattaa tarkastaa asioiden oikeellisuus. Hangossa ei taida olla tuon nimistä satamaoperaattoria tai ahtausliikettä. Mikähän kaikki muu on väärin.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto

Pahoittelut, korjasin ja kiitos. Tarkoitin Stevena. Ei heille tässä mitään roolia ole muutakuin, että he tulevat töihin kuten tulevat. Saksan päässä tämä moka on sattunut.

Käyttäjän MikkoAlander kuva
Mikko Alander

Esa Mäkinen, Ilkka Varsio ja Veli Takanen.
Kyllä nyt on niin, että tosiasiat puhuvat puolestaan. Yhtiön harjoittama ihmisoikeuksien loukkaus on jatkunut jo vuosia.
Kyseinen kokki taas on monella tapaa julkisuudessa mukana, mm. ruokakirjailijana, blogistina, laivakokkina hän myös vastaa IHMISTEN turvallisesta ruokkimisesta, hän on myös useissa ruoka-alan julkaisuissa mukana, toimii myös kokkien kouluttajana.
Minä voin puolestani puhua omasta kokemuksestani, koska olen toiminut ulkomaanliikenteen kuljettajana -90 luvun alusta lähtien. Siihen taipaleeseen on mahtunut, niin hyviä, kuin täysin kelvottomiakin ruokailuja.
Myös hyttikaverina on ollut useita kansallisuuksia.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto

Kiitos Mikko hienosta kommentistasi. Toivottavasti nämä "älyköt" jotka eivät tiedä tai tunne asiaa tai ei ole omakohtaisia kokemuksia ymmärtäisivät olla hiljaa. Tosiaan kyseinen kokki on jo julkisuuden henkilö, kuten Mikko tuossa mainitsi, joten nimen kertominen ei ole mitenkään väärin.

Tatu Saarinen

Asiallinen kirjoitus ilmeisen väärin kohdelluista maksavista asiakkaista, mutta täysin englantia puhumatonta filippiiniläistä en ole tavannut edes Filippiineillä (5+ vuotta) asuessa.
Englanti on toinen virallinen kieli kyseisessä maassa ja kaikki sitä puhuvat myös. Varsinkin nuorempi sukupolvi.
En epäile, että se löysä työtekijä ei englantia osannut, mutta filippiiniläinen se tuskin siinä tapauksessa on vaikka aasialaiselta näyttääkin.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Toisaalta taas kuvassa Lechon pöydällä.

Muuten samaa mieltä, taglishia he pääsääntöisesti vääntävät, vaikka tagalogia pitäisi.

Tatu Saarinen

Näyttäisi lechon olevan ja varmasti laivasta löytyy myös filippiiniläisiä työntekijöitä. Tagalog on Luzonilla yleisesti käytetty kieli. Visayan alueella bisaya. Jopa näiltä kahdelta alueelta henkilöt usein puhuvat yhteisenä kielenä englantia.
Liki 50 vuotias lastenhoitajammekin osaa auttavaa englantia vaikka ei ole kouluja koskaan käynyt.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Se, että jokin kieli on maan ns. virallinen kieli ei ole minkäänlainen tae siitä, että maan kansalaiset puhuisivat sitä edes auttavasti.

Onhan meilläkin ruotsin kieli virallinen kieli, mutta ruotsia puhuvia ihmisiä saa etsiä etsimällä, varsinkin pk-seudun ulkopuolella.

Filippiiniläisten kanssa tulee paremmin juttuun espanjalla. Johtunee siitä, että espanjalaiset ehtivät vaikuttaa saarilla useita satoja vuosia ennen kuin saaret myytiin USA:lle 1800-luvun lopulla.

Asukkaiden englannintaito heikkenee, mitä kauemmas Manilasta päätyy.

Toimituksen poiminnat