KaijuhaniHaavisto1 Suoraa puhetta kansankielellä

Tärkeä viesti huoltoasemaketjuille ABC, ST1, Neste, Teboil jne.

  • Puolalainen pikarahtiauto
    Puolalainen pikarahtiauto
  • Tärkeä viesti huoltoasemaketjuille ABC, ST1, Neste, Teboil jne.

Kilpailu kiristyy kuljetusmarkkinoilla. Halpakauppakuljetukset lisääntyvät nyt jo Suomessakin. Lieveilmiönä lisääntyvät ongelmat huoltoasemille. 

Valokuva on kuvattu Laitilan Shellin pihasta. Kuvassa 5 kpl. Puolan rekisterissä olevaa pikarahtiajoneuvoa, jotka ovat parkkeeranneet rekoille tarkoitettuun taukopaikkaan. Näitä pikarahtiautoja on jo jopa kymmeniä tuhansia kautta Euroopan. 

Näitä pressukapelliautoja liikkuu nyt myös Suomessa tällä hetkellä nousevassa määrin. Ilmiö on alkanut nyt vasta näkymään selvästi täällä pohjolassakin. Muualla Euroopassa näitä on ollut liikkeellä jo useita vuosia. 

Huoltoasemat kautta Suomen kärsivät ilmiöstä. Miksi huoltoasemaketjut eivät ole vielä reagoineet Suomessa?

Pointtina tässä on se, että suomalainen rekankuljettaja ei mahdu parkeeraamaan, koska nuo vievät parkkitilat. Sama koskee Itä-Euroopasta tulleita rekkoja. Hyvin harva ostaa mitään huoltoasemalta, mutta käyttää kyllä mielellään ilmaisia palveluja.
 

Ulkomaan liikenteen kuljettajilla on kokemusta pitkään Euroopan maantiekuljetuksista. Olemme havainneet vuosien varrella, että suuri osa Idästä tulleista kuljettajista eivät käytä huoltoasemapalveluja muussa muodossa kuin WC, suihku, vesi ja parkki ja lähtiessä roskakorit. Jos roskakoreja ei ole, lentää ne ikkunasta joko parkkipaikan reunaan tai liittymien nurmikoille. Sama koskee kusipulloja. 

Tämä ilmiö on tuttu kautta Euroopan. Suomessakin nyt suomalaiset potentiaaliset maksavat asiakkaat eivät voi käyttää huoltoasemapalveluja, koska eivät pääse käyttämään P- alueita. 

Huoltoasemien omistajilta jää rahaa saamatta. Monesti saattaa parkkitilan puutteen vuoksi jäädä ajoneuvo tankkamattakin, ellei ole aivan pakko.

Maksullinen parkki huoltoasemille?

Saksalaiset huoltoasema ja AUTOHOF -ketjut ja nyt monet muutkin EU- maat, ovat ottaneet jo vuosia sitten käyttöönsä maksulliset parkit. Yleisesti 2 tuntia on ilmainen, mutta pidempi aika maksaa noin 5-15 euroa per yö. Kuitilla voi ostaa hyvityksenä ravintolapalveluja, käyttää pyykinpesukonetta tai ostaa huoltoasemalta käyttötavaraa. Näin huoltoasemanpitäjä hyötyy kun parkit ovat täynnä maksavia asiakkaita. Kuljettajakaan ei häviä. Syntyy WIN-WIN tilanne. 

Parkkipaikat täynnä

Ongelmahan oli aiemmin esimerkkinä se, että saksalaiset ja muut maksavat asiakkaat, kuten me suomalaiset emme Saksassa päässeet parkkiin kun Itäautot käyttivät kaikki P-paikat, eivätkä ostaneet mitään. Huoltoasemat tekivät näin suuria tappioita. Ongelma on yleis Eurooppalainen ja koskee lähes jokaista EU- maata. Nyt ongelma on levinnyt Suomeenkin.

Aina ei voi yleistää, että kukaan ei osta. Toki jotkut saattavat jotain ostaakin, mutta taitaa olla kokemusten mukaan noin 90% eivät osta mitään. Heillä on mukana omat keittimet ja jääkaapit autoissa. 

Tuntuma ja kokemus on, että Länsi -ja keski-Euroopan kuljettajat käyttävät Suomessa huoltoasemapalveluja., mutta Itä-Euroopplaiset eivät.

Ongelman huomaa myös ABC -asemilla Itä-Suomessa. Jotkin kuljettajat ovat tätä kyselleet huoltoasemien henkilökunnilta, mutta vastauksena on, että he eivät voi asialle mitään. Henkilökunta ei varmaankaan voi, mutta omistaja tai kiinteistöä hallinnoiva vuokralainen voi.  Jos olisin huoltoaseman pitäjä, olisin jo kiireesti muuttamassa parkkipaikkaa maksulliseksi. 

Kannattaisi ehkä herätä ajoissa, ennenkuin on myöhäistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Blogissahan on positiivista se, että monelta piiloon jäävä ongelma on otettu esille ja esitetty siihen vielä testatusti toimiva ratkaisukin.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto

Kiitos. Monesti tuodaan esille ongelmia, mutta ei sitten osata antaa niihin ratkaisuehdotuksia.

Timo Routakangas

Hyvä huomio sinällään, mutta ratkaisu ei ole ratkaisu ongelmaan vaan oireeseen. Vähän jos lääkitsisi katkennutta jalkaa buranalla korjaamatta avomurtumaa, kipu voi vähetä mutta ongelma ei poistu.

Vesi-pää autojen kuljettajat eivät käytä palveluita koska eivät pysty. Sama monella muulla itä rekalla. Kuskien palkka voi olla esimerkiksi 500 € / kk netto. Toki ihannemaailmassa firma maksaa parkkimaksut, mutta reaalimaailmassa ei maksa. Jos tulee parkkimaksu, niin sitten on rampit täynnä autoja öisin, ei ole hyvä sekään.

Ongelma on se että Suomi yliverottaa kuljetukset, jolloin hintaero Baltiaan nousee niin suureksi että ajot valuvat sinne. Ainoa millä ongelma poistuu on totaalinen suunnanmuutos verotuskäytännössä.

Kaikki vuosittaiset veroluonteiset maksut pois. Diesel vero alemmas ( nyt ulkomaiset tankkaavat Latviassa, autoissa "aavikkotankit" ) Tilalle tiemaksut. Porrastetaan niin että vanhojen autojen maksut ovat huomattavasti korkeammat kuin uusien (kaikissa Euro-luokitukset, eli voidaan perustella päästöillä), porrastetaan kantavuuden mukaan, korkein luokka 48 t ja siitä ylöspäin. Näillä porrastuksilla saadaan suosittua kotimaisia kuljetusliikkeitä joiden kalusto on tyypillisesti uudempaa, ja kantavuudet korkeampia. Okei, kuskien palkat jäävät edelleen moninkertaisiksi baltteihin verrattuna, mutta saataisiin edes vähän tasoitusta kilpailutilanteeseen.

Jos edellämainittuja muutoksia ei tehdä seuraavalla vaalikaudella, niin loputkin kuljetusliikkeet Suomessa saavat liputtaa autonsa ulos. Jos muutokset tehdään, niin verotulo Suomelle tulee kasvamaan, ja myös työpaikat kuljetusalalla säilyvät, ja lisääntyvät.

Tilanne nyt on ihan hullu. Itselläni Virolainen yhtiö, jolla paljon asiakkaita Suomessa. Vaikka olisi logistiikan kannalta järkevää varastoida määrättyjä tuotteita Suomessa, niin se on verotuksella tehty mahdottomaksi. Esim: nouto perälaudalla Tallinna, pudotus perälaudalla Poriin, yksi EUR-lava, kulu 70 € Alv 0%.Vastaavasti Suomessa ei liiku edes väliä Pori Tampere. Kuljetuskustannusten lisäksi varasto aiheuttaisi sen, että yhtiön pitäisi rekisteröityä Suomen yhtiöverotuksen piiriin. Noin 25 % kalliimpi kuin Virossa. Lisäksi verotetaan vuosittain, ei sitten kun tuotto otetaan ulos yhtiöstä.

On aivan turhaa ihmetellä miksi Suomessa on paljon ulkomaisten hoitamaa yritystoimintaa. Syy on jääräpäinen yliverottaminen. Seuraus yhteiskunnan konkurssi. Alkaa olemaan viimeisiä hetkiä ottaa pää pois perseestä ja tehdä suuria muutoksia. Jos olemme EUssa, niin pitää kilpailla toisten EU maiden kanssa.

Pahoittelut kirjoitusvirheistä, kommentoin kännykällä.

Käyttäjän KaijuhaniHaavisto1 kuva
Kaijuhani Haavisto

Kiitos Timo hyvä kommentti. Kirjoitusvirheistä viis veisaan, asiasisältö tärkeämpi.
Täysin samat ajatukset, juuri näin pitäisi toimia.

Toimituksen poiminnat